Development of cognitive and motor stimulation activities: perspective of institutionalized elderly
Desarrollo de actividades de estímulo cognitivo y motor: perspectiva de las personas mayores institucionalizadas
Desenvolvimento de atividades de estímulo cognitivo e motor: perspectiva de idosos institucionalizados
Pâmela Patricia Mariano; Lígia Carreira; Ane Caroline Rodrigues Miranda Lucena; Maria Aparecida Salci
Abstract
Objective: To analyze the development of cognitive and motor stimulation activities from the perspective of institutionalized elderly.
Method: Qualitative research with 13 institutionalized elderly people from a municipality of Paraná, Brazil. Activities of cognitive and motor stimulation were carried out and, afterwards, semi-structured interviews. The data were submitted to Similitude Analysis using IraMuTeQ® software.
Results: The graphic representation formed by the central zone “activity”; linked to the peripheral areas “head”, “good”, “difficult” and “easy”, evidenced the perception of the elderly on the benefits of the activities. They considered that the activities, especially those of motor stimulation, generate health benefits, because they promote body exercise. The cognitive stimulus was related to the improvement of the performance of skills, such as memory, reasoning, concentration and attention. It was identified that in the category of motor stimulus, there are different degrees of difficulty among the elderly, related to the functional decline that they present. The activities provided leisure moments for the elderly.
Final considerations and implications for practice: The institutionalized elderly experience a generalized routine limited to biological needs to the detriment of the stimulation of cognitive and motor functions. This stimulation is necessary in order to achieve comprehensive care for the elderly.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Analisar o desenvolvimento de atividades de estímulo cognitivo e motor na perspectiva de idosos institucionalizados.
Método: Pesquisa qualitativa com 13 idosos institucionalizados de um munícipio do Paraná, Brasil. Realizaram-se atividades de estímulo cognitivo e motor e, posteriormente, entrevistas semiestruturadas. Os dados foram submetidos à Análise de Similitude por meio do software IraMuTeQ®.
Resultados: A representação gráfica formada pela zona central “atividade” ligada às zonas periféricas “cabeça”, “bom”, “difícil” e “fácil”, evidenciou a percepção dos idosos sobre os benefícios das atividades. Os idosos consideraram que as atividades, especialmente as de estimulação motora, geram benefícios para a saúde, pois promovem o exercício corporal. O estímulo cognitivo foi relacionado à melhoria do desempenho de habilidades como memória, raciocínio, concentração e atenção. Identificou-se que na categoria de estímulo motor, existem diferentes graus de dificuldade entre os idosos, relacionado ao declínio funcional que estes apresentam. Ainda, as atividades proporcionaram momentos de lazer para os idosos.
Considerações finais e implicações para a prática: O idoso institucionalizado vivencia uma rotina generalizada limitada às necessidades biológicas em detrimento do estímulo das funções cognitiva e motora. Essa estimulação é necessária, a fim de alcançar a integralidade da assistência à pessoa idosa.
Palavras-chave
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Submetido em:
21/10/2019
Aceito em:
26/02/2020