Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0158
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Training in service: perception of health workers in assistance in federal prison units

Capacitación en servicio: percepción de los trabajadores de salud en la asistencia en unidades prisionales federales

Capacitação em serviço: percepção dos trabalhadores de saúde na assistência em unidades prisionais federais

Lana Jocasta de Souza Brito; Silvia Helena Henriques; Cléria Bragança; Laura Andrian Leal

Downloads: 0
Views: 1

Abstract

Objectives: To characterize the in-service training process of health workers from federal prison units.

Method: This is a qualitative descriptive-exploratory study. The information was collected through semi-structured interviews with professionals of the referred services, from June to October 2018.

Results: Data analysis revealed that health professionals were unaware of the work performed within these establishments and that the concern of these institutions by the improvement of these workers is recent and marked by isolated actions. Of the courses offered, few contemplate the reality of prison health causing the server to seek knowledge on their own. Due to the violent and confining environment, the health team lacks courses such as defense and weaponry.

Conclusions and implications for practice: The study reveals flaws in the training strategies offered by the organization and incipient managerial awareness about the professional and emotional preparation of these workers.

Keywords

In-service Training; Prisons; Patient Care Team  

Resumen

Objetivos: Caracterizar el proceso de capacitación en servicio de los trabajadores de la salud de las unidades penitenciarias federales.

Método: Este es un estudio cualitativo descriptivo-exploratorio. La información se recopiló a través de entrevistas semiestructuradas con profesionales de los servicios referidos, de junio a octubre de 2018.

Resultados: El análisis de datos reveló que los profesionales de la salud desconocían el trabajo realizado en estos establecimientos, cuya preocupación por la mejora de estos trabajadores por parte de estas instituciones es reciente y está marcada por acciones aisladas. De los cursos ofrecidos, pocos contemplan la realidad de la salud de la prisión, lo que hace que el servidor busque conocimiento por su cuenta. Debido al ambiente violento y confinado, el equipo de salud carece de cursos como defensa y armamento.

Conclusiones e implicaciones para la práctica: El estudio revela fallas en las estrategias de capacitación ofrecidas por la organización y una incipiente concienciación gerencial sobre la preparación profesional y emocional de estos trabajadores.

Palabras clave

Capacitación en Servicio; Prisión; Grupo de Atención al Paciente

Resumo

Objetivo: Caracterizar o processo de capacitação em serviço dos trabalhadores de saúde que atuam em unidades prisionais federais.

Método: Trata-se de estudo descritivo-exploratório e qualitativo. As informações foram coletadas por meio de entrevista semiestruturada junto a profissionais dos referidos serviços, entre os meses de junho e outubro de 2018.

Resultados: A análise dos dados revelou que os profissionais de saúde desconheciam acerca do trabalho executado no interior de tais estabelecimentos, cuja preocupação pelo aprimoramento desses trabalhadores é recente e marcada por ações isoladas. Dos cursos oferecidos, poucos contemplam a realidade de saúde prisional, fazendo com que o servidor busque conhecimento por conta própria. Devido ao ambiente violento e confinador, a equipe de saúde carece de cursos, tais como defesa e armamento.

Conclusões e implicações para a prática: O estudo revela falhas nas estratégias de capacitação oferecida pela organização e sensibilização gerencial incipiente acerca do preparo profissional e emocional desses trabalhadores.

Palavras-chave

Capacitação em serviço; Prisão; Equipe de Assistência ao Paciente

References

1 Tavares MFL, Rocha MR, Bittar CML, Petersen CB, Andrade M. Health promotion in professional education: challenges in Health and the need to achieve in other sectors. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2016 jun; [cited 2018 jun 25]; 21(6):1799-1808. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232016000601799&script=sci_arttext&tlng=en DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015216.07622016

2 Minayo MCS, Ribeiro AP. Health conditions of prisoners in the state of Rio de Janeiro, Brazil. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2016 jul; [cited 2018 jun 25]; 21(7):2031-2040. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232016000702031&script=sci_arttext&tlng=en DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015217.08552016

3 Viana DM, Nogueira CA, Araujo RS, Vieira RM, Rennó HMS, Oliveira VC. A educação permanente em saúde na perspectiva do enfermeiro na estratégia de saúde da família. R Enferm Cent O Min [Internet]. 2015 may/aug; [cited 2018 jun 25]; 5(2):1658-1668. Available from: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/view/470 DOI: http://dx.doi.org/10.19175/recom.v0i0.470

4 Presidência da República (BR). Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto n. 5707, de 23 de fevereiro de 2006. Institui a Política e as Diretrizes para o Desenvolvimento de Pessoal da administração pública federal direta, autárquica e fundacional, e regulamenta dispositivos da Lei n. 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília (DF): Casa Civil; 2007.

5 Peixoto LS, Pinto ACS, Izu M, Tavares CMM, Rosas AMMTF. Perception of nurses in relation to training services offered through the service of continuous education. J Res Fundam Care Online [Internet]. 2015 apr/jun; [cited 2018 jun 25]; 7(2):2323-2335. Available from: https://www.redalyc.org/pdf/5057/505750946012.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.9789/2175-5361.2015.v7i2.2323-2335

6 Presidência da República (BR). Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei n. 11907, de 02 de fevereiro de 2009. Estrutura a Carreira de Agente Penitenciário Federal, de que trata a Lei n.º 10.693, de 25 de junho de 2003; cria as Carreiras de Especialista em Assistência Penitenciária e de Técnico de Apoio à Assistência Penitenciária entre outros. Brasília (DF): Casa Civil; 2009; [cited 2018 jun 10]. Available from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L11907.htm

7 Costa GMC, Barbosa ML, Celino SDM, Oliveira LV. Perfil demográfico e das condições de trabalho: a realidade das equipes de saúde implantadas em unidades prisionais. Rev Bras Pesq Saúde [Internet]. 2014 oct/dec; [cited 2018 jun 25]; 16(4):13-22. Available from: http://periodicos.ufes.br/RBPS/article/view/11169 DOI: https://doi.org/10.21722/rbps.v16i4.11169

8 Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. São Paulo: Hucitec; 2014.

9 Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qual Es Psychol. 2006; [cited 2018 jun 25]; 3(2):77-101. Available from: http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

10 Barcinski M, Cunico SD. Os efeitos (in)visibilizadores do cárcere: as contradições do sistema prisional. Psicologia [Internet]. 2014; [cited 2018 jun 25]; 28(2):63-70. Available from: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492014000200006 DOI: http://doi.org/10.17575/rpsicol.v28i2.696

11 Kalyani MN, Jamshidi N, Molazem Z, Sharif F. How do nursing students experience the clinical learning environment and respond to their experiences? A qualitative study. BMJ Open [Internet]. 2019 jul; [cited 2018 jun 25]; 9(7):e028052. Available from: http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2018-028052

12 Medeiros ER, Pinto ESG. Experience and professional training in the School Health Program. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2018; [cited 2018 jun 25]; 52:e03378. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v52/1980-220X-reeusp-52-e03378.pdf DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1980-220x2017048603378

13 Maffissoni AL, Vendruscolo C, Trindade LL, Zocche D. Redes de atenção à saúde na formação em enfermagem: interpretações a partir da atenção primária à saúde. Rev Cuid [Internet]. 2018 sep; [cited 2018 jun 20]; 9(3):1-13. Available from: https://www.researchgate.net/publication/327488376_Redes_de_atencao_a_saude_na_formacao_em_enfermagem_interpretacoes_a_partir_da_atencao_primaria_a_saude DOI: http://dx.doi.org/10.15649/cuidarte.v9i3.549

14 Barsaglini R. Do Plano à Política de saúde no sistema prisional: diferenciais, avanços, limites e desafios. Physis [Internet]. 2016 oct; [cited 2018 jun 25]; 26(4):1429-1439. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312016000401429 DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0103-73312016000300019

15 Aidala AA, Cavaliere B, Cinick S. Strategies and Tools for Public Health Workforce Training Needs Assessments in Diverse and Changing Population Health Contexts. J Public Health Manag Pract. [Internet] 2019 sep/oct; [cited 2018 jun 25]; 25(5):490-497. Available from: http://dx.doi.org/10.1097/PHH.0000000000000803

16 Leal LA, Camelo SHH, Rocha FLR, Vegro TC, Santos FC. A promoção da saúde da equipe de enfermagem no âmbito hospitalar. Rev Rene [Internet]. 2015 sep/oct; [cited 2018 jun 25]; 16(5):762-772. Available from: http://www.periodicos.ufc.br/rene/article/view/2849 DOI: http://dx.doi.org/10.15253/2175-6783.2015000500019

17 Barbosa ML, Menezes TN, Santos SR, Olinda RA, Costa GMC. The quality of life of health professionals working in the prison system. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2018 apr; [cited 2018 jun 25]; 23(4):1293-1302. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232018000401293&script=sci_arttext&tlng=en DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232018234.09292016

18 Ávila Neto AM, Argolo Junior C, Dória LG, Diniz LAJB. O gerenciamento de crise em rebeliões no sistema penitenciário brasileiro. Rev Eletrônica Direito e Conhecimento [Internet]. 2018 jan/jul; [cited 2018 jun 25]; 1(3):193-206. Available from: https://revistas.cesmac.edu.br/index.php/dec/article/view/707
 


Submitted date:
05/29/2019

Accepted date:
08/21/2019

6807a268a9539517b623d714 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections