Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0135
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Vocational training and sexual assault against women: challenges for graduation in nursinga

Formación profesional y violencia sexual contra la mujer: desafíos para la graduación en enfermería

Formação profissional e violência sexual contra a mulher: desafios para a graduação em enfermagema

Francisca Alanny Rocha Aguiar; Raimunda Magalhães da Silva; Indara Cavalcante Bezerra; Luiza Jane Eyre de Souza Vieira; Ludmila Fontenele Cavalcanti; Antonio Rodrigues Ferreira Júnior

Downloads: 0
Views: 0

Abstract

Objectives: To understand the meanings of sexual assault against women in the point of view of students, professors and university managers of undergraduate nursing; and to understand how the contents on this subject are approached in undergraduate courses in Nursing in Higher Education Institutions.

Method: A qualitative study, with data collection from March to November 2018, through interviews with ten students, ten teachers and seven managers from two private institutions. Data was treated by the modality of thematic content, with a theoretical-analytical reference of 'gender violence' and 'rape culture'.

Results: The topic is approached in a fragmented way in different academic contexts, which leads to the reflection of the topic in the training of nurses, extending to their professional performance.

Conclusion and implications for practice: The possibilities of incorporating the subject in the teaching-learning scenarios and practices converge to approach the content about the different types of violence in the undergraduate subjects, with educational actions with the population, potentializing the deconstruction of the culture of female subordination. In addition, the study is aligned with the appropriate time in which the reorientation of the curricular guidelines for the health courses is discussed.

Keywords

Violence against women; Education, Higher; Professional training  

Resumen

Objetivos: Comprender el significado de la violencia sexual contra las mujeres en opinión de estudiantes, profesores y directores universitarios de enfermería de pregrado; y comprender cómo se abordan los contenidos sobre este tema en los cursos de pregrado en Enfermería en instituciones de educación superior.

Método: Estudio cualitativo, cuya recopilación de datos tuvo lugar de marzo a noviembre de 2018, a través de entrevistas con diez estudiantes, diez maestros y siete gerentes de dos instituciones privadas. Los datos se trataron con la modalidad de contenido temático, con una referencia teórico-analítica de "violencia de género" y "cultura de violación".

Resultados: El tema se aborda de una manera gradual en diferentes contextos académicos, lo que lleva al tema de la reflexión en la educación de enfermería, que se extiende a sus actividades profesionales.

Conclusión y implicaciones para la práctica: El tema de oportunidades de fusión en escenarios de enseñanza y aprendizaje y prácticas convergen sobre el contenido de la aproximación a los diferentes tipos de violencia en las disciplinas de grado con actividades educativas entre la población, el aumento de la deconstrucción de la subordinación femenina de la cultura. Además, el estudio está alineado con el momento oportuno en el que se discute la reorientación de las pautas curriculares para los cursos de salud.

Palabras clave

Violencia contra la Mujer; Educación Superior; Capacitación Profesional

Resumo

Objetivos: Compreender os sentidos da violência sexual contra a mulher na visão de alunos, professores e gestores universitários da graduação em Enfermagem; e entender de que modo os conteúdos sobre esta temática são abordados nos cursos de graduação em Enfermagem nas Instituições de Ensino Superior.

Método: Estudo qualitativo, cuja coleta de dados ocorreu no período de março a novembro de 2018, por meio de entrevistas com dez discentes, dez docentes e sete gestores de duas Instituições privadas. Os dados foram tratados pela modalidade de conteúdo temática, com referencial teórico-analítico da 'violência de gênero' e 'cultura do estupro'.

Resultados: O tema é abordado de forma fragmentada em diferentes contextos acadêmicos, o que leva à reflexão da temática na formação do enfermeiro, estendendo-se à sua atuação profissional.

Conclusão e implicações para a prática: As possibilidades de incorporação do tema nos cenários de ensino-aprendizagem e nas práticas convergem para a abordagem do conteúdo sobre os diferentes tipos de violência nas disciplinas da graduação, com ações educativas junto à população potencializando a desconstrução da cultura de subordinação feminina. Ademais, o estudo alinha-se ao momento oportuno em que se discute a reorientação das diretrizes curriculares para os cursos da saúde.

Palavras-chave

Violência contra a mulher; Educação superior; Formação profissional

References

1 Redding EM, Ruiz-Cantero MT, Fernández-Sáez J, Guijarro-Garvi M. Gender inequality and violence against women in Spain, 2006-2014: towards a civilized society. Gac Sanit [Internet]. 2017 mar/apr; [cited 2018 oct 02]; 31(2):82-8. Available from: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2016.07.025

2 Semahegn A, Mengistie B. Domestic violence against women and associated factors in Ethiopia; Systematic review. Reprod Health [Internet]. 2015 aug; [cited 2018 oct 10]; 12(1):78. Available from: https://doi.org/10.1186/s12978-015-0072-1

3 Sen S, Bolsoy N. Violence against women: prevalence and risk factors in Turkish sample. BMC Womens Health [Internet]. 2017 nov; [cited 2018 oct 15]; 17(1):100. Available from: https://doi.org/10.1186/s12905-017-0454-3

4 Adjah ESO, Agbemafle I. Determinants of domestic violence against women in Ghana. BMC Public Health [Internet]. 2016 may; [cited 2018 oct 20]; 16:368. Available from: https://doi.org/10.1186/s12889-016-3041-x

5 CONVENÇÃO INTERAMERICANA para prevenir, punir e erradicar a violência contra a mulher - Convenção de Belém do Pará, 1994. Disponível em: http://www.cidh.org/Basicos/Portugues/m.Belem.do.Para.htm Acesso em: 29/10/2019.

6 Sundborg E, Törnkvist L, Saleh-Stattin N, Wändell P, Hylander I. To ask, or not to ask: the hesitation process described by district nurses encountering women exposed to intimate partner violence. J Clin Nurs [Internet]. 2017; [cited 2018 oct 24]; 26(15-16):2256-65. Available from: https://doi.org/10.1111/jocn.12992

7 Torralbas-Fernández A, Calcerrada-Gutiérrez M. Using Primary Care to Address Violence against Women in Intimate Partner Relationships: Professional Training Needs. MEDICC Rev [Internet]. 2016 oct; [cited 2018 oct 28]; 18(4):38-41. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27829653

8 Rocha BD, Landerdahl MC, Cortes LF, Vieira LB, Padoin SM. Violence against women: perceptions of nursing students' about the focus on the formation. Invest Educ Enferm [Internet]. 2015; [cited 2018 dec 05]; 33(2):260-8. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26535842

9 Gaspar RSP, Lopes MU. Evolução da notificação de violência sexual no Brasil de 2009 a 2013. Cad Saúde Pública [Internet]. 2018; [cited 2018 dec 10]; 34(11):e00172617. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0102-311x00172617

10 Silva PLN, Almeida SG, Martins AG, Gamba MA, Alves ECS, Silva Júnior RF. Educational practices in the training of university students regarding violence against women. Rev Bioét [Internet]. 2016 aug; [cited 2018 dec 15]; 24(2):296-305. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1983-80422016242128

11 Bradbury-Jones C, Broadhurst K. Are we failing to prepare nursing and midwifery students to deal with domestic abuse? Findings from a qualitative study. J Adv Nurs [Internet]. 2015 apr; [cited 2019 dec 25]; 71(9):2062-72. Available from: https://doi.org/10.1111/jan.12666

12 Saffioti HIB. Contribuições feministas para o estudo da violência de gênero. Cad Pagu [Internet]. 2001; [cited 2019 jul 02]; (16):115-136. Available from: https://dx.doi.org/10.1590/S0104-83332001000100007

13 Sousa RF. Cultura do estupro: prática e incitação à violência sexual contra mulheres. Rev Estud Fem [Internet]. 2017 apr; [cited 2019 jul 02]; 25(1):9-29. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9584.2017v25n1p9

14 Porto RTS, Bispo Júnior JP, Lima EC. Violência doméstica e sexual no âmbito da Estratégia de Saúde da Família: atuação profissional e barreiras para o enfrentamento. Physis [Internet]. 2014 sep; [cited 2018 dec 29]; 24(3):787-807. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312014000300007

15 Martini JG, Massaroli A, Lazzari DD, Luz JH. Currículos de cursos de graduação em enfermagem: revisão integrativa de literatura. Rev Pesqui Cuid Fundam [Internet]. 2017 jan/mar; [cited 2019 jan 05]; 9(1):265-72. Available from: http://dx.doi.org/10.9789/2175-5361.2017.v9i1.265-272

16 Ministério da Educação (BR). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. Diversidade e Inclusão. Brasília (DF): MEC; 2013.

17 Cruz RAO, Araujo ELM, Nascimento NM, Lima RJ, França JRFS, Oliveira JS. Reflections in the light of the complexity theory and nursing education. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017 feb; [cited 2019 jan 10]; 70(1):224-7. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0239

18 Moraes MC. Relendo Paulo Freire a partir da complexidade e da transdisciplinaridade. In: Vieira AJH, Batalloso JM, Moraes MC, organizador. A esperança da pedagogia: Paulo Freire - Consciência e compromisso. Brasília: Liber Livro; 2012. p. 67-102.

19 Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Prevenção e tratamento dos agravos resultantes da violência sexual contra mulheres e adolescentes: norma técnica/Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2012.

20 Senado Federal (BR). Secretaria Especial de Editoração e Publicações. Subsecretaria de Edições Técnicas. Lei Maria da Penha e Legislação Correlata. Dispositivos Constitucionais Pertinentes: Lei n. 11.340, de 7 de agosto de 2006. Brasília (DF): Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas; 2011.

21 Andrade MDL, Rhodus CC, Souza EF, Paim L, Carvalho W. O curso de graduação da escola de enfermagem da UFRJ - currículo pleno face ao parecer 163/72. Rev Bras Enferm [Internet]. 1973 sep; [cited 2019 jan 18]; 26(4-5):253-72. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0034-716719730005000006

22 Minayo MCS, Costa AP. Técnicas que fazem uso da palavra, do olhar e da empatia - pesquisa qualitativa em ação. Aveiro, Portugal: Ludomedia; 2019.

23 Fontanella BJB, Ricas J, Turato ER. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cad Saúde Pública [Internet]. 2008 jan; [cited 2019 jan 18]; 24(1):17-27. Available from: https://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2008000100003

24 Portaria n. 1.350 de 16 de dezembro de 2018 (BR). Dispõe sobre as Diretrizes para as Políticas de Extensão da Educação Superior Brasileira. Diário Oficial da União [Internet], Brasília (DF). 17 dez 2018: Seção 1: 34; [cited 2019 jul 4]. Available from: http://portal.mec.gov.br/docman/novembro-2018-pdf/102551-pces608-18/file

25 Acosta DF, Gomes VLO, Oliveira DC, Gomes GC, Fonseca AD. Aspectos éticos e legais no cuidado de enfermagem às vítimas de violência doméstica. Texto Contexto - Enferm [Internet]. 2017; [cited 2018 jan 23]; 26(3):e6770015. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072017006770015

26 Silva LMP, Ferriani MGC, Silva MAI. Atuação da enfermagem frente à violência sexual contra crianças e adolescentes. Rev Bras Enferm [Internet]. 2011 oct; [cited 2019 jan 26]; 64(5):919-24. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000500018

27 Baigorria J, Warmling D, Neves CM, Delziovo CR, Coelho EBS. Prevalence and associated factors with sexual violence against women: systematic review. Rev Salud Publica [Internet]. 2017 nov/dec; [cited 2019 feb 06]; 19(6):818-26. Available from: http://dx.doi.org/10.15446/rsap.v19n6.65499

28 Souza TMC, Pascoaleto TE, Mendonça ND. Violência contra mulher no namoro: percepções de jovens universitários. Rev Psicol Saúde [Internet]. 2018 dec; [cited 2019 jul 09]; 10(3):31-43. Available from: http://dx.doi.org/10.20435/pssa.v10i3.695

29 Dourado SM, Noronha CV. Marcas visíveis e invisíveis: danos ao rosto feminino em episódios de violência conjugal. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2015 sep; [cited 2019 feb 15]; 20(9):2911-20. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015209.19012014

30 Bezerra JF, Silva RM, Cavalcanti LF, Nascimento JL, Vieira LJES, Moreira GAR. Conceitos, causas e repercussões da violência sexual contra a mulher na ótica de profissionais de saúde. Rev Bras Promoç Saúde [Internet]. 2016 jan/mar; [cited 2019 feb 19]; 29(1):51-9. Available from: http://dx.doi.org/10.5020/18061230.2016.p51

31 Cordeiro KCC, Santos RM, Gomes NP, Melo DS, Mota RS, Couto TM. Formação profissional e notificação da violência contra a mulher. Rev Baiana Enferm [Internet]. 2015 jul/sep; [cited 2019 feb 23]; 29(3):209-17. Available from: http://dx.doi.org/10.18471/rbe.v29i3.13029

32 Pinto LW, Mendes CHF, Nascimento M, Campos D. Violência contra as Mulheres: antigas questões, novas configurações. In: Minayo MCS, Assis SG, organizadoras. Novas e Velhas Faces da Violência no Século XXI: visão da literatura brasileira do campo da saúde. Rio de Janeiro (RJ): Editora Fiocruz; 2017. p. 203-222.

33 Baptista RS, Chaves OBBM, França ISX, Sousa FS, Oliveira MG, Leite CCS. Violência sexual contra mulheres: a prática de enfermeiros. Rev Rene [Internet]. 2015 mar/apr; [cited 2019 feb 27]; 16(2):210-7. Available from: http://dx.doi.org/10.15253/2175-6783.2015000200010

34 Vieira LJES, Silva ACF, Moreira GAR, Cavalcanti LF, Silva RM. Protocolos na atenção à saúde de mulheres em situação de violência sexual sob a ótica de profissionais de saúde. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2016 dec; [cited 2019 mar 05]; 21(12):3957-65. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1413-812320152112.15362015

35 Almeida LR, Silva ATMC, Machado LS. O objeto, a finalidade e os instrumentos do processo de trabalho em saúde na atenção à violência de gênero em um serviço de atenção básica. Interface [Internet]. 2014; [cited 2019 mar 10]; 18(48):47-60. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0560

36 Schaffir J, Waddell V, Watson D, Way D. National survey on psychosocial obstetrics and gynecology curriculum in US medical schools. J Psychosom Obstet Gynaecol [Internet]. 2014 jun; [cited 2019 mar 16]; 35(2):37-41. Available from: http://dx.doi.org/10.3109/0167482X.2014.912210

37 Delziovo CR, Coelho EBS, d'Orsi E, Lindner SR. Violência sexual contra a mulher e o atendimento no setor saúde em Santa Catarina - Brasil. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2018 may; [cited 2019 mar 18]; 23(5):1687-96. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232018235.20112016

38 Gupta J, Falb KL, Ponta O, Xuan Z, Campos PA, Gomez AA, et al. A nurse-delivered, clinic-based intervention to address intimate partner violence among low-income women in Mexico City: findings from a cluster randomized controlled trial. BMC Med [Internet]. 2017 jul; [cited 2019 mar 22]; 15(1):128-140. Available from: https://doi.org/10.1186/s12916-017-0880-y

39 Crombie N, Hooker L, Reisenhofer S. Nurse and midwifery education and intimate partner violence: a scoping review. J Clin Nurs [Internet]. 2016 jul; [cited 2019 mar 25]; 26(15-16):2100-25. Available from: https://doi.org/10.1111/jocn.13376

40 Nielson MH, Strong L, Stewart JG. Does Sexual Assault Nurse Examiner (SANE) Training Affect Attitudes of Emergency Department Nurses Toward Sexual Assault Survivors? J Forensic Nurs [Internet]. 2015 jul/sep; [cited 2019 mar 28]; 11(3):137-43. Available from: https://doi.org/10.1097/JFN.0000000000000081
 


Submitted date:
09/05/2019

Accepted date:
11/09/2019

6807aa55a953951b825dd442 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections