Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0027
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Evaluation of a virtual learning environment about educational actions for people with diabetes mellitus

Evaluación de un entorno virtual de aprendizaje sobre las acciones educativas para personas con diabetes mellitus

Avaliação de um ambiente virtual de aprendizagem sobre ações educativas para pessoas com diabetes mellitus  

Camila Aparecida Pinheiro Landim Almeida; Kayo Henrique Jardel Feitosa Sousa; Joseane Lima de Oliveira; Luana da Silva Lima; Tiara Soares Santos; Fernanda Cláudia Miranda Amorim; Cláudia Maria Sousa de Carvalho; Adélia Dalva da Silva Oliveira; Herica Emilia Félix de Carvalho; Bruna Sabrina de Almeida Sousa

Downloads: 0
Views: 10

Abstract

Abstract: Objective:: To evaluate, from the perspective of Nursing students, a virtual learning environment about educational actions for people with diabetes mellitus.

Method:: A cross-sectional and descriptive study with qualitative data analysis and a sample of 71 nursing students. A questionnaire was used to collect data that includes pedagogical and theoretical aspects of the virtual learning environment: content, interaction, activities, response time and interface quality.

Results:: The results showed that there was a good evaluation of the parameters in most of the evaluated items, except for the figures and sound of the VLE interface domain, which evaluates the quality of the platform design.

Conclusion and implications for practice:: In the students’ evaluation, the virtual learning environment was a potential tool for the technical and complementary development of nursing, in addition the inclusion in the virtual world of learning.

Keywords

Educational Technology; Staff Development; Students, Nursing; Health Education; Diabetes Mellitus

Resumen

Objetivo: Evaluar, en la perspectiva de estudiantes de Enfermería, un ambiente virtual de aprendizaje sobre las acciones educativas para personas con diabetes mellitus.

Método: Estudio transversal y descriptivo con análisis cualitativo de datos y con muestra de 71 estudiantes de enfermería. Para la recolección de datos, se utilizó una encuesta que contempla aspectos pedagógicos y teóricos del ambiente virtual de aprendizaje: contenido, interacción, actividades, tiempo de respuesta y calidad de la interfaz.

Resultados: Los resultados demostraron que hubo una buena evaluación de los parámetros en la mayoría de los ítems evaluados, excepto los ítems figuras y sonido del dominio interfaz del AVA, que evalúa la calidad del diseño de la plataforma.

Conclusión e implicaciones para la práctica: En la evaluación de los estudiantes, el ambiente virtual de aprendizaje se presentó como una herramienta potencial para el desarrollo técnico y complementario de la enfermería, además de la inclusión en el mundo virtual de aprendizaje.

Palabras clave

Tecnología Educacional; Desarrollo de Personal; Estudiantes de Enfermería; Educación en Salud; Diabetes Mellitus

Resumo

Objetivo:  Avaliar, na perspectiva de estudantes de Enfermagem, um ambiente virtual de aprendizagem sobre ações educativas para pessoas com diabetes mellitus.

Método:  Estudo transversal e descritivo, realizado com 71 estudantes de Enfermagem. A coleta de dados foi realizada por meio de um questionário que contempla aspectos pedagógicos e teóricos do ambiente virtual de aprendizagem: conteúdo, interação, atividades, tempo de resposta e qualidade da interface.

Resultados:  Os resultados demonstraram que houve boa avaliação dos parâmetros na maioria dos itens avaliados, exceto os itens figuras e som do domínio interface do AVA, que avalia a qualidade do design da plataforma.

Conclusão e implicações para a prática:  Na avaliação dos estudantes, o ambiente virtual de aprendizagem apresentou-se como uma ferramenta em potencial para o desenvolvimento técnico e complementar de Enfermagem, além da inclusão no mundo virtual de aprendizagem.

Palavras-chave

Tecnologia Educacional; Desenvolvimento de Pessoal; Estudantes de Enfermagem; Educação em Saúde; Diabetes Mellitus

Referencias

1 International Diabetes Federation. Atlas do Diabetes 2015: atualização. 8th ed. [Internet]. 2017 [cited 2018 Apr 11]. Available from: http://www.diabetesatlas.org/

2 American Diabetes Association. Classification and Diagnosis of Diabetes. Diabetes Care [Internet]. 2017 Jan; [cited 2018 Apr 11]; 40(Suppl 1):S11-24. Available from: http://dx.doi.org/10.2337/dc17-S005

3 Sociedade Brasileira de Diabetes. Diretrizes da Sociedade Brasileira de Diabetes 2014-2015. São Paulo: SBD; 2016. Available from: https://www.diabetes.org.br/publico/images/2015/area-restrita/diretrizes-sbd-2015.pdf

4 Ríos EV, Anaya RP, Daza ERV, González LM, Rodríguez LG. Costo por estadio de la atención integral del paciente diabético tipo 2 con enfermedad renal crónica. Physis [Internet]. 2017 Oct/Dec; [cited 2018 Dec 26]; 27(4):1125-46. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312017000400014

5 Freitas GA, Souza MCC, Lima RC. Prevalência de diabetes mellitus e fatores associados em mulheres indígenas do Município de Dourados, Mato Grosso do Sul, Brasil. Cad Saúde Pública [Internet]. 2016 Sep; [cited 2018 Apr 11]; 32(8):e00023915. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0102-311X00023915

6 Freitas RWJF. Diabetes Mellitus: a serious public health problem. Rev Enferm UFPI [Internet]. 2016 Oct/Dec; [cited 2018 Apr 11]; 4(4):1-3. Available from: http://www.ojs.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/5003/pdf

7 Ministério da Saúde (BR). Portaria Nº 2.488, de 21 de outubro de 2011. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes e normas para a organização da Atenção Básica, para a Estratégia Saúde da Família (ESF) e o Programa de Agentes Comunitários de Saúde (PACS). Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2011.

8 Mendonça FF, Nunes EFPA. Avaliação de grupos de educação em saúde para pessoas com doenças crônicas. Trab Educ Saúde [Internet]. 2015 May/Aug; [cited 2018 Apr 11]; 13(2):397-409. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sip00053

9 Salci MA, Meirelles BHS, Silva DMGV. Health education to prevent chronic diabetes mellitus complications in primary care. Esc Anna Nery [Internet]. 2018 Jan; [cited 2018 Apr 11]; 22(1):e220170262. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0262

10 Avelino CCV, Borges FR, Inagaki CM, Nery MA, Goyatá SLT. Development of a course in the Virtual Learning Environment on the ICNP(r). Acta Paul Enferm [Internet]. 2016 Jan/Feb; [cited 2018 Dec 26]; 29(1):69-76. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0194201600010

11 Holanda VR, Pinheiro AKB, Holanda ER, Santos MCL. Teaching and learning in a virtual environment: nursing students' attitude. REME Rev Min Enferm [Internet]. 2015 Jan/Mar; [cited 2018 Apr 11]; 19(1):148-53. Available from: http://dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20150012

12 Grossi LM, Pisa IT, Marin HF. Information and Communication Technology in Nursing Audi. J Health Inform [Internet]. 2015 Jan/Mar; [cited 2019 Mar 30]; 7(1):30-4. Available from: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/314/227

13 Albinio R, Souza CA. Evaluation of the communication and information technology usage in Brazilian schools: an exploratory data analysis of the technology for education Brazilian report. E&G Econ Gest (Belo Horizonte) [Internet]. 2016 Apr/Jun; [cited 2019 Mar 30]; 16(43):101-25. Available from: http://periodicos.pucminas.br/index.php/economiaegestao/%20article/view/P.1984-6606.2016v16n43p101/9930

14 Chavaglia SRR, Barbosa MH, Santos AS, Duarte RD, Contim D, Ohl RIB. Estratégias didáticas identificadas junto a graduandos de enfermagem. Cogitare Enferm [Internet]. 2018; [cited 2019 Mar 30]; 23(3):e53876. Available from: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v23i3.53876

15 Mendoza PB, Galvis AP. Ambientes virtuales de aprendizaje: uma metodología para su creación. Inform Educ [Internet]. 1999; [cited 2018 Apr 11]; 12(2):295-317. Available from: http://avabenm2014.ucoz.com/_ld/0/10_APA6.pdf

16 Zem-Mascarenhas SH, Cassiani SHB. A criança e o medicamento: software educacional sobre administração de medicamentos em pediatria. Rev Bras Enferm [Internet]. 2000 Oct/Dec; [cited 2019 Jun 2]; 53(4):499-507. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672000000400003

17 Rangel EML, Mendes IAC, Cárnio EC, Alves LMM, Crispim JA, Mazzo A, et al. Evaluation by nursing students in virtual learning environments for teaching endocrine physiology. Acta Paul Enferm [Internet]. 2011; [cited 2018 Apr 11]; 24(3):327-33. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002011000300004

18 Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; 2014.

19 Araujo MAN, Lunardi Filho WD, Leite LRC, Ma RTK, Silva AA, Souza JC. Nursing students' quality of life. Rev Rene [Internet]. 2014 Nov/Dec; [cited 2018 Apr 11]; 15(6):990-7. Available from: http://dx.doi.org/10.15253/2175-6783.2014000600012

20 Avelino CCV, Costa LCS, Buchhorn SMM, Nogueira DA, Goyatá SLT. Teaching-learning evaluation on the ICNP(r) using virtual learning environment. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017 May//Jun; [cited 2018 Dec 26]; 70(3):602-9. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0545

21 Lima CA, Vieira MA, Costa FM. Caracterização dos estudantes do curso de graduação em Enfermagem de uma universidade pública. Rev Norte Min Enferm [Internet]. 2014; [cited 2018 Apr 11]; 3(2):33-46. Available from: http://www.renome.unimontes.br/index.php/renome/article/view/72/

22 Bernardino AO, Coriolano-Marinus MWL, Santos AHS, Linhares FMP, Cavalcanti AMTS, Lima LS. Motivation of nursing students and their influence in the teaching-learning process. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2018 Mar; [cited 2018 Apr 11]; 27(1):e1900016. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0104-070720180001900016

23 Moreira DP, Furegato ARF. Stress and depression among students of the last semester in two nursing courses. Rev Lat Am Enferm [Internet]. 2013 Jan/Feb; [cited 2018 Apr 11]; 21(no.spe):155-62. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692013000700020

24 Costa MAR, Oliveira JLC, Souza VS, Inoue KC, Reis GAX, Matsuda LM. Associação entre estresse e variáveis sociodemográficas em estudantes de enfermagem de uma instituição do Paraná. Rev Enferm UFJF [Internet]. 2016; [cited 2018 Apr 11]; 2(1):9-19. Available from: https://periodicos.ufjf.br/index.php/enfermagem/article/view/3837

25 Costa CPV, Luz MHBA. Digital learning object for diagnostic reasoning in nursing applied to the integumentary system. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2015 Oct/Dec; [cited 2018 Apr 11]; 36(4):55-62. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2015.04.54128

26 Beluce AC, Oliveira KL. Scale of strategies and motivation for learning in virtual environments. Rev Bras Educ [Internet]. 2016 Jul/Sep; [cited 2018 Apr 11]; 21(66):593-610. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216631

27 Alves VLS, Okagawa FS, Parra JFG, Bohomol E, Cunha ICKO. Virtual interactivity: web forum café in a nursing management course. REME Rev Min Enferm [Internet]. 2015 Jan/Mar; [cited 2018 Apr 11]; 19(1):134-40. Available from: http://www.dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20150011

28 Salvador PTCO, Bezerril MS, Mariz CMS, Fernandes MID, Martins JCA, Santos VEP. Virtual learning object and environment: a concept analysis. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017 May/Jul; [cited 2018 Dec 25]; 70(3):572-9. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0123

29 Mori S, Whitaker IY, Marin HF. Evaluation of an educational website on First Aid. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2013 Aug; [cited 2018 Apr 11]; 47(4):950-7. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420130000400025

30 Souza GC, Gonçalves MNC, Martins MMFPS, Borges EMN, Mira VL, Leite MMJ. Evaluation of the online management course from the perspective of former students. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2015 Dec; [cited 2018 Apr 11]; 49(no.spe2):90-7. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420150000800013

31 Gadioli B, Fulquini FL, Kusumota L, Gimenes FRE, Carvalho EC. Construction and validation of a virtual learning object for the teaching of peripheral venous vascular semiology. Esc Anna Nery [Internet]. 2018 Aug; [cited 2018 Dec 25]; 22(4):e20180043. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0043

32 Góes FSN, Camargo RAA, Fonseca LMM, Oliveira GF, Hara CYN, Felipe HR, et al. Avaliação de tecnologia digital educacional "sinais vitais e anatomia" por estudantes da educação profissionalizante em enfermagem. Rev Min Enferm [Internet]. 2015 Apr/Jun; [cited 2019 May 29]; 19(2):44-50. Available from: http://www.dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20150024

33 Gharib M, Zolfaghari M, Mojtahedzadeh R, Mohammadi A, Gharib A. Promotion of critical thinking in e-learning: a qualitative study on the experiences of instructors and students. Adv Ave Educ Pract [Internet]. 2016 May; [cited 2018 Apr 11]; 7:271-9. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4862758/

34 Cristovão HM, Nobre IA. Software educativo e objetivos de aprendizagem. In: Nobre IA, Nunes VB, Gava TBS, Fávero RP, Bazet LMB, orgs. Informática na educação: um caminho de possibilidades e desafios. Serra: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo; 2011. p. 127-59. Available from: http://educimat.ifes.edu.br/images/stories/Publica%C3%A7%C3%B5es/Livros/Livro-PIE-Caminhos-de-Possibilidades-2011.pdf

35 Reis E. Aprendizagem e docência digital. In: Nobre IA, Nunes VB, Gava TBS, Fávero RP, Bazet LMB, orgs. Informática na educação: um caminho de possibilidades e desafios. Serra: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo; 2011. p. 67-84. Available from: http://educimat.ifes.edu.br/images/stories/Publica%C3%A7%C3%B5es/Livros/Livro-PIE-Caminhos-de-Possibilidades-2011.pdf

36 Marin HF. Iniciativa TIGER: Reforma Educacional Orientada pela Tecnologia da Informação. J Health Inform [Internet]. 2017 Jul/Sep; [cited 2019 Apr 11]; 9(3):1-2. Available from: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/599

37 Hebda T, Calderone TL. What nurse educators need to know about the TIGER initiative. Nurse Educ [Internet]. 2010 Mar/Apr; [cited 2019 Apr 11]; 35(2):56-60. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20173588

38 Santos CM, Bulgarelli PT, Frichembrider K, Colvara BC, Hugo FN. Avaliação da qualidade de aprendizagem no ambiente virtual (Moodle) em saúde bucal, na perspectiva dos discentes. Rev ABENO [Internet]. 2018; [cited 2018 Dec 25]; 18(1):116-23. Available from: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.433

39 Kohan N, Arabshahi KS, Mojtahedzadeh R, Abbaszadeh A, Rakhshani T, Emami A. Self- directed learning barriers in a virtual environment: a qualitative study. J Adv Ave Educ Prof [Internet]. 2017 Jul; [cited 2018 Apr 11]; 5(3):116-23. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5522903/

40 Tomazini EAS, Tobase L, Teodoro SV, Peres HHC, Almeida DM, Alaverce DC. Online course on advanced life support in cardiorespiratory arrest: innovation for continuing education. Rev Rene [Internet]. 2018; [cited 2018 Dec 25]; 19:e32444. Available from: http://dx.doi.org/10.15253/2175-6783.20181932444
 


Submitted date:
05/02/2019

Accepted date:
10/07/2019

68223cf6a9539523c93a9634 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections