Patient safety education of the graduation in Nursing from the teaching perspective
Enseña sobre Seguridad del Paciente en curso de graduación en Enfermería en la perspectiva docente
Ensino sobre Segurança do Paciente em curso de graduação em Enfermagem na perspectiva docente
Elena Bohomol
Abstract
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: identificar os conteúdos relacionados à Segurança do Paciente contemplados nas unidades curriculares de um curso de graduação em Enfermagem, segundo docentes que nele atuam e conhecer as metodologias de ensino e avaliação utilizadas.
Método: estudo de caso descritivo, realizado com 15 docentes do curso de graduação em Enfermagem de uma instituição pública brasileira, em 2014, que responderam a um questionário online. Para a análise dos dados, tomou-se como referência o guia da Organização Mundial da Saúde.
Resultados: verificou-se que os conteúdos sobre Segurança do Paciente são desenvolvidos no curso de graduação, referentes a oito tópicos citados no guia. Observou-se a falta de conteúdos relacionados aos tópicos “O que é a Segurança do Paciente”, “Por que empregar fatores humanos é importante para a Segurança do Paciente” e “Aprender com os erros para evitar danos”. Foi identificada a utilização de diversas metodologias de ensino e estratégias de avaliação, tanto tradicionais quanto inovadoras.
Conclusão e implicações para a prática: faz-se necessária a revisão do projeto pedagógico do curso para alinhar conteúdos, metodologias de ensino e estratégias de avaliação e favorecer o desenvolvimento pleno dessa temática, tanto no curso de graduação em Enfermagem quanto nos demais cursos da área da Saúde.
Palavras-chave
Referências
1 World Health Organization (WHO). Conceptual Framework for the International Classification for Patient Safety. Version 1.1. Final Technical Report January 2009 [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2009 Jan [cited 2018 Jun 12]. Available from:
2 Hutton B, Kanji S, McDonald E, Yazdi F, Wolfe D, Thavorn K, et al. Incidence, causes, and consequences of preventable adverse drug events: protocol for an overview of reviews. Syst Rev [Internet]. 2016 Dec; [cited 2018 Jun 12]; 5:209. Available from:
3 Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS. To Err is Human: Building a Safer Health System. Washington (DC): National Academy Press; 2000 [cited 2018 Jun 20]. Available from:
4 Freitas DA, Santos EMS, Lima LVS, Miranda LN, Vasconcelos EL, Nagliate PC. Teachers' knowledge about teaching-learning process and its importance for professional education in health. Interface (Botucatu). [Internet]. 2016 Jun; [cited 2018 Jun 20] ;20(57):437-48. Available from:
5 Institute of Medicine (US) Committee on Quality of Health Care in America. Crossing the Quality Chasm: A New Health System for the 21st Century. Washington (DC): National Academies Press (US); 2001 [cited 2018 Jun 1]. Available from:
6 World Health Organization (WHO). Patient Safety Curriculum Guide Multi-professional Edition [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2011 [cited 2018 Jun 20]. 271 p. Available from:
7 Ministério da Saúde (BR). Portaria MS/GM No. 529, 1 de abril de 2013. Institui o Programa Nacional de Segurança do Paciente (PNSP). Brasília (DF): Diário Oficial da União; 2013. [Internet]. 2013 [cited 2015 Aug 14]. Available from:
8 Cassiani SHDB, Wilson LL, Mikael SSE, Morán Peña L, Zarate Grajales R, McCreary LL, et al. The situation of nursing education in Latin America and the Caribbean towards universal health. Rev Lat Am Enferm [Internet]. 2017 May; [cited 2018 Aug 27]; 25:e2913. Available from:
9 Wegner W, Silva SC, Kantorski KJC, Predebon CM, Sanches MO, Pedro ENR. Education for culture of patient safety: Implications to professional training. Esc Anna Nery [Internet]. 2016 Jun; [cited 2018 Aug 27]; 20(3):e20160068. Available from:
10 Caldana G, Guirardello EB, Urbanetto JS, Peterlini MAS, Gabriel CS. Brazilian network for nursing and patient safety: challenges and perspectives. Text Context Nurs [Internet]. 2015 Jul/Sep; [cited 2018 Aug 27]; 24(3):906-11. Available from:
11 Bim LL, Bim FL, Silva AMB, Sousa AFL, Hermann RS, Andrade D, et al. Theoretical-practical acquisition of topics relevant to patient safety: dilemmas in the training of nurses. Esc Anna Nery [Internet]. 2017 Aug; [cited 2018 Aug 27]; 21(4):e20170127. Available from:
12 Melleiro MM, Tronchin DMR, Lima MOP, Garzin ACA, Martins MS, Cavalcante MBG, et al. Thematic patient safety in the curricular matrices of undergraduate schools in nursing and obstetric. Rev Baiana Enferm [Internet]. 2017; [cited 2018 Jun 20]; 31(2):e16814. Available from:
13 Ministério da Saúde (BR). Resolução Nº 569 de 8 de dezembro De 2017. Brasília (DF): Diário Oficial da União ; 2017. [cited 2018 Aug 28]. Available from:
14 Yin RK. Case Study: Planning and Methods. Porto Alegre: Bookman; 2015.
15 Universidade Federal de São Paulo, Campus São Paulo. Pedagogical Project for Nursing graduate program: update of pedagogical project 2012. São Paulo: Universidade Federal de São Paulo; 2012.
16 Bohomol E, Freitas MAO, Cunha ICKO. Patient safety teaching in undergraduate health programs: reflections on knowledge and practice. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016 Jul/Sep; [cited 2018 Jun 19]; 20(58):727-41. Available from:
17 Farley D, Zheng H, Rousi E, Leotsakos A. Field Test of the World Health Organization Multi-Professional Patient Safety Curriculum Guide. PLoS One [Internet]. 2015; [cited 2019 Jan 10]; 10(9):e0138510. Available from:
18 Ginsburg LR, Dhingra-Kumar N, Donaldson LJ. What stage are low-income and middle-income countries (LMICs) at with patient safety curriculum implementation and what are the barriers to implementation? A two-stage cross-sectional study. BMJ Open [Internet]. 2017 Jun; [cited 2018 Oct 6]; 7(6):e016110. Available from:
19 Mansour MJ, Shadafan SF, Abu-Sneineh FT, AlAmer MA. Integrating Patient Safety Education in the Undergraduate Nursing Curriculum: A Discussion Paper. Open Nurs J [Internet]. 2018; [cited 2018 Oct 7]; 12:125-32. Available from:
20 Olaf T, De Vos M, Eric F. The effectiveness of a course on patient safety management on the patient safety competencies by final year bachelor of nursing students in the Netherlands. Health Edu Care [Internet]. 2017; [cited 2018 Oct 6]; 2(4):1-5. Available from:
21 Domingues NA, Ohnuma CS, Tsuda M, Lotufo ML, Valério Neto L, Santos WF, et al. Educational game about Patient Safety: evaluation of Nursing students. Nuevas Ideas Inform Educativa TISE [Internet]. 2015; [cited 2018 Jun 20]; 11:684-8. Available from:
22 Baker VOT, Cuzzola R, Knox C, Liotta C, Cornfield CS, Tarkowski RD, et al. Teamwork education improves trauma team performance in undergraduate health professional students. J Educ Eval Health Prof [Internet]. 2015; [cited 2018 Jun 12]; 12:36. Available from:
23 Cavalcante LPF, Mello MA. Avaliação da aprendizagem no ensino de graduação em saúde: concepções, intencionalidades, reflexões. Avaliação (Campinas/ Sorocaba) [Internet]. 2015 Jul; [cited 2018 Jun 12]; 20(2):423-42. Available from:
Submetido em:
02/12/2018
Aceito em:
18/01/2018