Educational activities in the Program for Education through Work for Healtha
Actividades educativas en el Programa de Educación por el Trabajo para la Salud
Atividades educativas no Programa de Educação pelo Trabalho para Saúdea
Rafaela Braga Pereira Velôso; Josicélia Dumêt Fernandes; Rosana Maria de Oliveira Silva; Ana Lúcia Arcanjo Oliveira Cordeiro; Gilberto Tadeu Reis da Silva; Elaine Andrade Leal Silva
Abstract
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Descrever as atividades educativas do Programa de Educação pelo Trabalho para Saúde desenvolvidas em unidades de saúde da família de um município do Nordeste brasileiro.
Método: Estudo qualitativo com 16 preceptores entrevistados nos meses março e abril 2016. Adotou-se critério de inclusão: preceptores que atuaram em unidades de saúde da família vinculadas ao programa, pelo período mínimo de dois anos. Foram excluídos trabalhadores em férias, licença-maternidade ou afastados por razões diversas. Os dados foram interpretados segundo método análise de conteúdo de Bardin.
Resultados: Evidenciou-se que o Programa de Educação pelo Trabalho para Saúde envolve usuários nas ações de educação em saúde na formação de grupos educativos, atividades lúdicas e oficinas de geração de renda, e atividades de educação permanente aos trabalhadores de saúde do serviço por meio de capacitações, ações coletivas e indução de mudanças no cotidiano de trabalho.
Conclusão e implicações para a prática: As atividades educativas do Programa de Educação pelo Trabalho para Saúde, consoante com a realidade e necessidades dos serviços de saúde, é um diferencial que qualifica o processo formativo de estudantes e trabalhadores, ao mesmo tempo em que promove educação para a saúde dos usuários por meio de ações integradas e intersetoriais.
Palavras-chave
Referências
1 Lamus-Lemus F, Correal-Muñoz C, Hernandez-Rincon E, Serrano-Espinosa N, Jaimes-deTriviño C, Diaz-Quijano D, et al. The pursuit of healthier communities through a community health medical education program. Educ Health [Internet]. 2017 sep; [cited 2018 dec 01]; 30(2):116-25. Available from:
2 Horney JA, Bamara S, Macik ML, Shehane M. EpiAssist: service-learning in public health educationEduc Health [Internet]. 2016 mar; [cited 2018 dec 11]; 29(1):30-4. Available from:
3 Lu CH, Tang ST, Lei YX, Zhang MQ, Lin WQ, Ding SH, et al. Community-based interventions in hypertensive patients: a comparison of three health education strategies. BMC Public Health [Internet]. 2015 jan; [cited 2018 dec 03]; 15(33). Available from:
4 Lafrance T. Exploring the intrinsic benefits of nursing preceptorship: a personal perspective. Nurse Educ Pract [Internet]. 2018 nov; [cited 2018 dec 13]; 33:1-3. Available from:
5 Maceno PR, Heidemann IT, Schulter B. Unveiling the actions of nurses in primary health care groups. Texto Contexto - Enferm [Internet]. 2016 dec; [cited 2018 dec 05]; 25(4). Available from:
6 Akerman M, Franco de Sá R, Moyses ST, Rezende R, Rocha D. Intersectoriality? IntersectorialitieS!. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2014 nov; [cited 2018 dec 07]; 19(11):4291-4300. Available from:
7 Bortoletti APG, Duarte ERM, Ferla AA, Ferreira GE, Dias MTG. Monitors' perception on education program for interprofessional healthcare work - PET-health. Esc Anna Nery [Internet]. 2016 abr/jun; [cited 2018 dec 04]; 20(2):254-260. Available from:
8 Kleba ME, Colliselli L, Dutra AT, Muller ES. Interpretive trail as a health education strategy: potential for intersectoral and multiprofessional work. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016 mar; [cited 2018 dec 07]; 20(56):217-226. Available from:
9 Mitchell C, Ridgway L, Sheeran L. Preceptor Education for Specialty Community-Based Nurses: a pre and post evaluation. J Contin Educ Nurs. [Internet]. 2018 mar; [cited 2018 dec 01]; 49(3):111-118. Available from:
10 Santos LV, Brasil ML. Education and Health from an Interprofessional Perspective: Education Program for Work for Health - Health Care Networks - PET-RAS. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2018 jul; [cited 2018 dec 12]; 23(7):2453-2454. Available from:
11 Rézio LA, Caetano DAF, Borges FA, Fortuna CM. The PET-Networks as transformer of practices of a Psychosocial Care Center. Interface (Botucatu) [Internet]. 2017 mar; [cited 2018 dec 01]; 21(60):89-98. Available from:
12 Madruga LMS, Ribeiro KSQS, Freitas CHSM, Pérez IAB, Pessoa TRRF, Brito GEG. O PET-Saúde da Família e a formação de profissionais da saúde: a percepção de estudantes. Interface (Botucatu) [Internet]. 2015; [cited 2018 dec 09]; 19(Suppl 1):805-816. Available from:
13 Rézio LA, Moro TN, Marcon SR, Fortuna CM. Contribuições do PET-Saúde/Redes de Atenção Psicossocial à Saúde da Família. Interface (Botucatu) [Internet]. 2015; [cited 2018 dec 10]; 19(Suppl 1):793-803. Available from:
14 Omer TA, Suliman WA, Moola S. Roles and responsibilities of nurse preceptors: perception of preceptors and preceptees. Nurse Educ Pract [Internet]. 2016 jan; [cited 2018 dec 01]; 16(1):54-9. Available from:
15 Bengtsson M, Carlson E. Knowledge and skills needed to improve as preceptor: development of a continuous professional development course - a qualitative study part I. BMC Nursing [Internet]. 2015 oct; [cited 2018 dec 13]; 14(51). Available from:
16 Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Health Care [Internet]. 2007 sep; [cited 2018 dec 02]; 19(6):349-357. Available from:
17 Minayo MCS. Sampling and saturation in qualitative research: consensuses and controversies. Revista Pesquisa Qualitativa [Internet]. 2017 abr; [cited 2019 mar 19]; 5(7):1-12. Available from:
18 Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2016.
19 Gadelha AKS, Barreto ICHC. Integrated residency in Health: perception of the players with emphasis on Family and Community Health. Interface (Botucatu) [Internet]. 2018; [cited 2018 dec 01]; 22(Suppl 1):1339-1351. Available from:
20 Botelho FC, Guerra LDS, Pava-Cárdenas A, Cervato-Mancuso AM. Pedagogical techniques in food and nutrition groups: the backstage of choice process. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2016 jun; [cited 2018 dec 11]; 21(6):1889-1898. Available from:
21 Silva LAA, Soder RM, Petry L, Oliveira IC. Educación permanente en salud en la atención básica: percepción de los gestores de salud municipal. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2017 mar; [cited 2018 dec 13]; 38(1). Available from:
22 Bravo P, Adrian E, Paul JB, Isabelle S, Glyn E, Marion M. Conceptualising patient empowerment: a mixed methods study. BMC Health Services Research [Internet]. 2015 jul; [cited 2018 dec 03]; 15(252):1-14. Available from:
23 Gazzinelli MF, Souza V, Fonseca RMGS, Fernandes MM, Carneiro ACLL, Godinho LK. Educational group practices in primary care: interaction between professionals, users and knowledge. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2015 apr; [cited 2018 dec 04]; 49(2):284-291. Available from:
24 Kessler M, Thumé E, Duro SMS, Tomasi E, Siqueira FCV, Silveira DS. Health education and promotion actions among teams of the National Primary Care Access and Quality Improvement Program, Rio Grande do Sul state, Brazil. Epidemiol Serv Saúde [Internet]. 2018 jun; [cited 2018 dec 07]; 27(2):e2017389. Available from:
25 Santos CAA, Paro CA. The interface between theatrical productions and health education in the context of primary health care. Rev Ed Popular [Internet]. 2018 jan/apr; [cited 2018 dec 01]; 17(1):169-180. Available from:
26 Maranhão T, Bonetti OP, Daron VLP, Torres OM. Spaces of Health and Culture: the experience of the World Social Forum and the Tents of Popular Education in Health. Interface (Botucatu) [Internet]. 2014; [cited 2018 dec 01]; 18(Suppl 2):1175-1186. Available from:
27 Paula ME, Garcia TMB, Anders JC, Luz JH, Rocha PK, Souza S. Playful activities in health care for children and adolescents with cancer: the perspectives of the nursing staff. Esc Anna Nery [Internet]. 2016; [cited 2018 dec 15]; 20(3):e20160073. Available from:
28 Atuyambe LM, Baingana RK, Kibira SPS, Katahoire A, Okello E, Mafigiri DK, et al. Undergraduate students' contributions to health service delivery through community-based education: A qualitative study by the MESAU Consortium in Uganda. BMC Med Educ [Internet]. 2016 apr; [cited 2018 dec 11]; 16(123):1-12. Available from:
29 Thiel A, Thedinga HK, Thomas SL, Barkhoff H, Giel KE, Schweizer O, et al. Have adults lost their sense of play? An observational study of the social dynamics of physical (in)activity in German and Hawaiian leisure settings. BMC Public Health [Internet]. 2016 aug; [cited 2018 dec 01]; 16(1):1-14. Available from:
30 Santana CS, Gíssia GG, Paulini MCC, Tavares MFL. Geração de trabalho e renda como estratégia de Promoção da Saúde: o caso das mulheres mastectomizadas em Nova Iguaçu, RJ, Brasil. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2016 jun; [cited 2018 dec 04]; 21(6):1921-1930. Available from:
31 Muniz MP, Abrahão AL, Tavares CMM. O controle da Sereia: trabalho e geração de renda em Saúde Mental. Revista Pró-UniverSUS [Internet]. 2017 jul/dez; [cited 2018 dec 02]; 8(2):51-57. Available from:
32 Silva KL, Matos JAV, França BD. The construction of permanent education in the process of health work in the state of Minas Gerais, Brazil. Esc Anna Nery [Internet]. 2017 jun/dec; [cited 2018 dec 14]; 21(4):e20170060. Available from:
33 Pasila K, Elo S, Kääriäinen M. Newly graduated nurses' orientation experiences: a systematic review of qualitative studies. Int J Nurs Stud [Internet]. 2017 jun; [cited 2018 dec 06]; 71:17-27. Available from:
34 Lalonde M, McGillis HL. Preceptor characteristics and the socialization outcomes of new graduate nurses during a preceptorship programme. Nurs Open [Internet]. 2017 jun; [cited 2018 dec 02]; 4(1):24-31. Available from:
Submetido em:
17/12/2018
Aceito em:
09/05/2019