Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0349
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Understanding and contextualizing teen dating violence

Comprensión y contextualización de la violencia en las relaciones de intimidad entre adolescentes

Compreendendo e contextualizando a violência nas relações de intimidade entre adolescentes

Maria das Graças Carvalho Ferriani; Ana Beatriz Campeiz; José Eurípedes Martins; Ailton de Souza Aragão; Eliana Mendes de Souza Teixeira Roque; Diene Monique Carlos

Downloads: 0
Views: 7

Abstract

Objective: To describe and analyze teen dating violence with adolescents of a public school in a city in the state of São Paulo.

Method: Qualitative research, anchored by the Paradigm of Complexity. Data collection was carried out with 16 students of the 11st year of high school, through focus groups and semi-structured interviews. Data analysis was based on the thematic modality.

Results: There emerged three themes, which made it possible to understand that the myth of romantic love has still present in intimate relationships; as an aspect of these myths, jealousy is revealed as inherent in relationships, while time triggering teen dating violence at the same. Digital social networks have been throughout this process; the family and the school emerge as contexts that expose adolescents to vulnerability, including the experience of other violence manifestations.

Conclusion and implications for practice: Multidimensional, retroactive and interdependent nature of the aspects related to teen dating violence were identified. Promotion of healthy dating relationships from the deconstruction of romantic love myths; safe use of virtual social networks by adolescents; actions to promote healthy parenting and articulation of health-school-family, with the empowerment of these spaces as factors to protect violence involving adolescents are necessary.

Keywords

Violence; Adolescent; School Health; Interpersonal Relations; Qualitative Research  

Resumen

Objetivo: Describir y analizar la violencia en las relaciones de intimidad entre adolescentes de una escuela pública de un municipio del interior del estado de São Paulo.

Método: Investigación cualitativa, anclada por el Paradigma de la Complejidad. Recolección de datos realizada junto a 16 estudiantes del 2º año de la enseñanza media, por medio de grupos focales y entrevistas semiestructuradas. El análisis de datos se dio por la modalidad temática.

Resultados: Emergieron tres temas, que posibilitaron comprender que el mito del amor romántico aún se hace presente en las relaciones de intimidad; como aspecto de estos mitos, los celos se desvelan como inherentes a las relaciones, siendo al mismo tiempo disparador de la violencia. Las redes sociales digitales atravesan este proceso; la familia y la escuela emergen como contextos que vulnerabilizan a los adolescentes, incluso por la vivencia de otras manifestaciones de la violencia.

Conclusión e implicaciones para la práctica: Se identificó el carácter polidimensional, retroactivo e interdependiente de los aspectos relacionados a la violencia en las relaciones de intimidad. La promoción de relaciones de intimidad sanas a partir de la deconstrucción de mitos del amor romántico; uso seguro de redes sociales virtuales por los adolescentes; las acciones de promoción de la parentalidad sana y la articulación salud-escuela-familia, con empoderamiento de estos espacios como factores de protección a violencias involucrando adolescentes son necesarios.

Palabras clave

Violencia; Adolescente; Salud Escolar; Relaciones Interpersonales; Investigacion Cualitativa

Resumo

Objetivo: Descrever e analisar a violência nas relações de intimidade entre adolescentes de uma escola pública de um município do interior do estado de São Paulo.

Método: Pesquisa qualitativa, ancorada pelo Paradigma da Complexidade. Coleta de dados realizada junto a 16 estudantes do 2º ano do ensino médio, por meio de grupos focais e entrevistas semiestruturadas. A análise de dados se deu pela modalidade temática.

Resultados: Emergiram três temas, que possibilitaram compreender que o mito do amor romântico ainda se faz presente nas relações de intimidade; como aspecto desses mitos, o ciúme é desvelado como inerente às relações, sendo ao mesmo tempo disparador de violência nas relações de intimidade. As redes sociais digitais atravessam esse processo; a família e a escola emergem como contextos que vulnerabilizam os adolescentes, inclusive pela vivência de outras manifestações da violência.

Conclusão e implicações para a prática: Identificou-se o caráter polidimensional, retroativo e interdependente dos aspectos relacionados ao fenômeno estudado. Traz a importância de ações no âmbito escolar e comunitário pelo enfermeiro, na desconstrução de mitos de amor romântico; uso seguro de redes sociais virtuais; promoção da parentalidade saudável e a articulação saúde-escola-família, com empoderamento desses espaços enquanto fatores de proteção a violências envolvendo adolescentes.

Palavras-chave

Violência; Adolescente; Relações interpessoais; Saúde escolar; Pesquisa qualitativa

Referências

1 Black MC, Basile KC, Breiding MJ, Smith SG, Walters ML, Merrick MT, Chen J, Stevens MR. The National Intimate Partner and Sexual Violence Survey (NISVS): 2010 Summary Report. Atlanta (GA): National Center for Injury Prevention and Control, Centers for Disease Control and Prevention; 2011.

2 Vagi KJ, Olsen EOM, Basile KC, Vivolo-Kantor AM. Teen dating violence (physical and sexual) among US high school students: Findings from the 2013 National Youth Risk Behavior Survey. JAMA Pediatr [Internet]. 2015 may; [cited 2018 nov 12]; 169(5):474-482. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/pmid/25730143/ doi:10.1001/jamapediatrics.2014.3577

3 Minayo MCS, Assis SG, Njaine K, organizadores. Amor e violência: um paradoxo das relações de namoro e do 'ficar' entre jovens brasileiros [Internet]. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ; 2011. Available from: http://books.scielo.org/id/4c6bv Doi:10.7476/9788575413852

4 Foshee VA, Reyes HL, Gottfredson NC, Chang LY, Ennett ST. A Longitudinal Examination of Psychological, Behavioral, Academic, and Relationship Consequences of Dating Abuse Victimization Among a Primarily Rural Sample of Adolescents. J Adolesc Health [Internet]. 2013 dec; [cited 2018 oct 17]; 53(6):723-729. Available from: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2013.06.016 Doi: 10.1016/j.jadohealth.2013.06.016

5 Centers for Disease Control and Prevention - CDC. National Centre for Injury Prevention and Control. Division of Violence Prevention. Understanding Teen Dating Violence. Fact Sheet 2016. Available from: http://www.cdc.gov/violenceprevention/pdf/teen-dating-violence-factsheet-a.pdf

6 Exner-Cortens D, Eckenrode J, Rothman E. Longitudinal associations between teen dating violence victimization and adverse health outcomes. Pediatrics [Internet]. 2013 jan; [cited 2018 oct 17]; 71:71-78. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23230075 doi: 10.1542/peds.2012-1029

7 Malta DC, Mascarenhas MDM, Dias AR, Prado RR, Lima CM, Silva MMA, et al. Situations of violence experienced by students in the state capitals and the Federal District: results from the National Adolescent School-based Health Survey (PeNSE 2012). Rev Bras Epidemiol [Internet]. 2014; [cited 2017 feb 08]; 17(Suppl 1):158-71. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rbepid/v17s1/1415-790X-rbepid-17-s1-00158.pdf Doi: 10.1590/1809-4503201400050013

8 Kothari A, Sibbald SL, Wathen CN. Evaluation of partnerships in a transnational family violence prevention network using an integrated knowledge translation and exchange model: a mixed methods study. Health Res Policy Syst [Internet]. 2014 may; [cited 2015 nov 17]; 12:25. Available from: http://health-policy-systems.biomedcentral.com/articles/10.1186/1478-4505-12-25 Doi: 10.1186/1478-4505-12-25.

9 Silva MAI, Mello FCM, Mello DF, Ferriani MGC, Sampaio JMC, Oliveira WA. Vulnerability in adolescent health: contemporary issues. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2014 feb; [cited 2019 feb 24]; 19(2):619-627. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232014000200619&lng=en Doi: 10.1590/1413-81232014192.22312012

10 Morin E. Ciência com consciência. 8ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 2005.

11 Carlos DM, Campeiz AB, Silva JL, Fernandes MID, Leitão MNC, Silva MAI, et al. Intervenções na escola para prevenção da violência nas relações de intimidade entre adolescentes: revisão integrativa da literatura. Rev Enf Ref [Internet]. 2017 set; [cited 2018 nov 03]; serIV(14):133-146. Avalilable from: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832017000300014&lng=pt Doi: 10.12707/RIV17030

12 Hennink MM, Kaiser BK, Marconi VC. Code Saturation Versus Meaning Saturation: How Many Interviews Are Enough?. Qual Health Res [Internet]. 2016 sep; [cited 2018 oct 17]; 27(4):591-608. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1049732316665344?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed Doi: 10.1177/1049732316665344

13 Clarke V, Braun V. Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing strategies for effective learning. The Psychologist [Internet]. 2013 sep; [cited 2016 oct 20]; 26(2):120-123. Available from: http://eprints.uwe.ac.uk/21155

14 Yela C. La otra cara del amor: mitos, paradojas y problemas. Encuentros Psicol Soc. 2003;1(2):263-267.

15 Unidade de Investigação em Ciências da Saúde - Enfermagem (UICISA-E). Prevenir a violência no namoro: n(amor)o (im)perfeito - fazer diferente para fazer a diferença. Série monográfica - Educação e investigação em saúde. Coimbra: Unidade de Investigação em Ciências da Saúde - Enfermagem [Internet]. 2013; [access 2017 nov 10]. Available from: https://web.esenfc.pt/v02/pa/conteudos/downloadArtigo.php?id_ficheiro=555&codigo=

16 Flach RMD, Deslandes SF. Abuso digital nos relacionamentos afetivo-sexuais: uma análise bibliográfica. Cad Saúde Pública [Internet]. 2017; [cited 2018 nov 11]; 33(7):e00138516. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2017000702001&lng=en Doi: 10.15090/0102-311x00138516

17 Moreira JO, Lima, NL, Stengel M, Pena BF, Salomão CS. A exposição do amor na internet: público ou íntimo? Arq Bras Psicol [Internet]. 2017; [cited 2018 nov 03]; 69(1):5-18. Available from: http://www.redalyc.org/pdf/2290/229053872002.pdf

18 Reed LA, Tolman RM, Ward LM. Gender matters: Experiences and consequences of digital dating abuse victimization in adolescent dating relationships. J Adolesc. 2017 aug;59:79-89. doi: 10.1016/j.adolescence.2017.05.015

19 Ouytsel JV, Ponnet K, Walrave M. Cyber Dating Abuse Victimization Among Secondary School Students From a Lifestyle-Routine Activities Theory Perspective. J Interpers Violence [Internet]. 2016 feb; [cited 2018 nov 11]; 33(17):2767-2776. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0886260516629390 Doi: 10.1177/0886260516629390

20 Stonard KE, Bowen E, Walker K, Price SA. "They'll Always Find a Way to Get to You": Technology Use in Adolescent Romantic Relationships and Its Role in Dating Violence and Abuse. J Interpers Violence [Internet]. 2015 jun; [cited 2018 nov 11]; 32(14):2083-2117. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0886260515590787 Doi: 10.1177/0886260515590787

21 Marganski A, Melander L. Intimate Partner Violence Victimization in the Cyber and Real World: Examining the Extent of Cyber Aggression Experiences and Its Association With In-Person Dating Violence. J Interpers Violence [Internet]. 2015 nov; [cited 2018 nov 11]; 33(7):1071-1095. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0886260515614283?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed Doi: 10.1177/0886260515614283

22 Beserra GL, Ponte BAL, Silva RP, Beserra EP, Sousa LB, Gubert FA. Atividade de vida "comunicar" e uso de redes sociais sob a perspectiva de adolescentes. Cogitare Enferm [Internet]. 2016 jan; [cited 2018 nov 11]; 21(1):01-09. Available from: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/41677/27247 Doi: 10.5380/ce.v21i4.41677

23 Leite JT, Beserra MA, Scatena L, Silva LMP, Ferriani MGC. Coping with domestic violence against children and adolescents from the perspective of primary care nurses. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2016; [cited 2019 feb 24]; 37(2):e55796. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472016000200415&lng=en Doi:10.1590/1983-1447.2016.02.55796

24 Ferriani MGC, Carlos DM, Oliveira AJ, Esteves MR, Martins J. Institutional links to cope with school violence: an exploratory study. Esc Anna Nery [Internet]. 2017; [cited 2019 feb 24]; 21(4):e20160347. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000400202&lng=en Doi:10.1590/2177-9465-ean-2016-0347

25 Soares JSF, Lopes MJM, Njaine K. Violência nos relacionamentos afetivo-sexuais entre adolescentes de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil: busca de ajuda e rede de apoio. Cad Saúde Pública [Internet]. 2013 jun; [cited 2018 nov 12]; 29(6):1121-1130. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2013000600009&lng=en Doi: 10.1590/S0102-311X2013000600009

26 Wilkins N, Myers L, Kuehl T, Bauman A, Hertz M. Connecting the Dots: State Health Department Approaches to Addressing Shared Risk and Protective Factors Across Multiple Forms of Violence. J Public Health Manag Pract [Internet]. 2018 jan/feb; [cited 2018 nov 12]; 24(Suppl 1):S32-S41. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5815838/ Doi: doi: 10.1097/PHH.0000000000000669

27 Oliveira WA, Silva JL, Yoshinaga ACM, Silva MAI. Interfaces entre família e bullying escolar: uma revisão sistemática. Psico-USF [Internet]. 2015; [cited 2018 nov 12]; 20(1):121-132. Available from: https://dx.doi.org/10.1590/1413-82712015200111 Doi: 10.1590/1413-82712015200111
 


Submetido em:
28/11/2018

Aceito em:
15/04/2019

6822097fa9539504fa4a2166 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections