Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0270
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Effect of realistic simulation combined to theory on self-confidence and satisfaction of nursing professionals

Efecto de la simulación realística combinada a la teoría en la autoconfianza y satisfacción de profesionales de enfermería

Efeito da simulação realística combinada à teoria na autoconfiança e satisfação de profissionais de enfermagem

Hanna Clara Teixeira Mesquita; Breno de Sousa Santana; Marcia Cristina da Silva Magro

Downloads: 0
Views: 14

Abstract

Objective: To compare the effect of the use of the simulation strategy combined to theory with the simulation, per se, on the gain of self-confidence in nursing professionals during the management of the patient in cardiopulmonary arrest.

Method: Quasi-experimental study with pre and post-tests, quantitative approach. Convenience sample composed of 53 professionals, divided into a control and experimental groups. The strategy was the intervention. A structured questionnaire and the satisfaction and self-confidence scale were used for data collection. Results with p≤0.05 were considered significant.

Results: Professionals were predominantly young (33.2 ± 6.5 years) and females (84.9%). In the experimental group there was no significant difference (p=0.1 vs p=0.4), but self-confidence increased significantly among the professionals in the experimental group in relation to the control (p=0.007 vs p=0.06).

Conclusion: The level of self-confidence of the nursing professionals for patient care in cardiopulmonary arrest improved significantly after using the combined simulation theory.

 

Keywords

Simulation; Nursing Assessment; Nurse Professionals; Personal Satisfaction; Confidence

Resumen

Objetivo: Comparar el efecto del empleo de la estrategia de simulación combinada a la teoría con simulación, per se, en la obtención de autoconfianza en profesionales de enfermería durante el manejo del paciente en parada cardiopulmonar.

Método: Estudio casi-experimental con pre/post-tests, abordaje cuantitativo. Muestra de conveniencia compuesta de 53 profesionales de enfermería, divididos en grupo control y experimental. La estrategia fue la intervención. Recolección de datos a través de cuestionario estructurado y escala de satisfacción y autoconfianza en aprendizaje. Considerados significativos resultados con p≤0,05.

Resultados: Profesionales predominantemente jóvenes (33,2 ± 6,5 años). En el grupo experimental no hubo diferencia significativa (p=0,1 vs p=0,4), pero la autoconfianza aumentó significativamente entre profesionales del grupo experimental comparado al control (p=0,007 vs p=0,06).

Conclusión e implicaciones para la práctica: El nivel de autoconfianza de los profesionales de enfermería para atención al paciente en paro cardiopulmonar mejoró después de la simulación combinada a la teoría.

Palabras clave

Simulación; Evaluación en Enfermería; Personal de Enfermería; Satisfacción Personal; Confianza

Resumo

Objetivo: Comparar o efeito do emprego da estratégia de simulação combinada à teoria com a simulação, per se, no ganho de autoconfiança em profissionais de enfermagem durante o manejo do paciente em parada cardiopulmonar.

Método: Estudo quase experimental com pré e pós-testes, abordagem quantitativa. A amostra foi de conveniência e composta de 53 profissionais de enfermagem, divididos em grupo controle e experimental. A estratégia de simulação combinada à teoria foi a intervenção. Utilizou-se questionário estruturado e escala de satisfação e autoconfiança na aprendizagem para a coleta de dados. Resultados com p≤0,05 foram considerados significativos.

Resultados: Os profissionais eram predominantemente jovens (33,2 ± 6,5 anos). No grupo experimental apesar da percepção relacionada a satisfação ter se mostrado superior, não houve diferença significativa (p=0,1 vs p=0,4). Mas a autoconfiança aumentou significativamente entre os profissionais do grupo experimental em relação ao controle (p=0,007 vs p=0,06).

Conclusão e implicações para a prática: O nível de autoconfiança dos profissionais de enfermagem para atendimento ao paciente em parada cardiopulmonar melhorou significativamente após emprego da simulação combinada a teoria.

Palavras-chave

Simulação; Avaliação em Enfermagem; Profissionais de Enfermagem; Satisfação Pessoal; Confiança

Referências

1 Martins JCA. Aprendizagem e desenvolvimento em contexto de prática simulada. Rev Enferm Ref [Internet]. 2017; Mar;12:155-62. Available from: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832017000100016&lng=pt. http://dx.doi.org/10.12707/RIV16074

2 Miranda FBG, Mazzo A, Pereira Junior GA. Uso da simulação de alta fidelidade no preparo de enfermeiros para o atendimento de urgências e emergências: revisão da literatura. Sci Med (Porto Alegre) [Internet]. 2018 Jan 26;28(1):28675. Available from: http://revistaseletronicas.pucrs.br/scientiamedica/ojs/index.php/scientiamedica/article/view/28675

3 Reeves S, Perrier L, Goldman J, Freeth D, Zwarenstein M. Interprofessional education: effects on professional practice and healthcare outcomes (update). Cochrane Database Syst Rev. 2013 Mar 28;(3):CD002213. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23543515

4 Reeves S, Fletcher S, Barr H, Birch I, Boet S, Davies N, et al. A BEME systematic review of the effects of interprofessional education: BEME Guide No. 39. Med Teach [Internet]. 2016 Jul 2;38(7):656-68. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/0142159X.2016.1173663

5 Failla KR, Macauley K. Interprofessional Simulation: A Concept Analysis. Clin Simul Nurs [Internet]. 2014 Nov;10(11):574-80. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.ecns.2014.07.006

6 Bortolato-Major C. O ensino baseado em simulação e o desenvolvimento de competências clínicas de estudantes de enfermagem [tese]. [Internet]. Curitiba: Universidade Federal do Paraná; 2017. Available from: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/53429/R-T-CARINABORTOLATO-MAJOR.pdf?sequence=1&isAllowed=y

7 Negri EC, Mazzo A, Martins JCA, Pereira Junior GA, Almeida RGS, Pedersoli CE. Clinical simulation with dramatization: gains perceived by students and health professionals. Rev Lat Am Enferm [Internet]. 2017 Aug;25:e2916. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692017000100604

8 Miranda RPR, Motta AL, Chaves ECL, Resck ZMR, Iunes DH. A aplicabilidade do uso de Simulação Realística na Formação Permanente do Profissional de Enfermagem. Rev Interdiscip Est Saúde [Internet]. 2016;4(2):54-62. Available from: https://periodicos.uniarp.edu.br/ries/article/view/713.2916

9 Govranos M, Newton JM. Exploring ward nurses' perceptions of continuing education in the clinical setting. Nurse Educ Today [Internet]. 2014 Apr;34(4):655-60. Available from: https://ac.els-cdn.com/S0260691713002414/1-s2.0-S0260691713002414-main.pdf?_tid=98f74983-e469-400e-a193-6de17692b210&acdnat=1535392720_86987a00da36619283cec08effaa9e94

10 Souza CDF, Antonelli BA, Oliveira DJ. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na formação de profissionais de saúde. Rev Univ Val do Rio Verde [Internet]. 2016;14(2):659-77. Available from: http://periodicos.unincor.br/index.php/revistaunincor/article/view/3135

11 Almeida RGS, Mazzo A, Martins JCA, Baptista RCN, Girão FB, Mendes IAC. Validação para a língua portuguesa da escala Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning. Rev Lat Am Enferm [Internet]. 2015 Nov/Dec;23(6):1007-13. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692015000601007&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/0104-1169.0472.2643

12 Baptista RCN, Paiva LAR, Gonçalves RFL, Oliveira LMN, Pereira MFCR, Martins JCA. Satisfaction and gains perceived by nursing students with medium and high-fidelity simulation: A randomized controlled trial. Nurse Educ Today [Internet]. 2016 Nov;46:127-32. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2016.08.027

13 Tiwari SR, Nafees L, Krishnan O. Simulation as a pedagogical tool: Measurement of impact on perceived effective learning. Int J Manag Educ [Internet]. 2014 Nov;12(3):260-70. Available from: https://ac.els-cdn.com/S147281171400041X/1-s2.0-S147281171400041X-main.pdf?_tid=b15e8532-3a3b-4958-a621-2476f3000531&acdnat=1540256154_354532e5758cfe9baed9e816d437c04b

14 Jeffries PR. The NLN Jeffries Simulation Theory. National League for Nursing (NLN). New York: Wolters Kluwer; 2015.

15 Hallin K, Bäckström B, Häggström M, Kristiansen L. High-fidelity simulation: Assessment of student nurses' team achievements of clinical judgment. Nurse Educ Pract [Internet]. 2016 Jul;19:12-8. Available from: https://ac.els-cdn.com/S1471595316300129/1-s2.0-S1471595316300129-main.pdf?_tid=e85119ba-41bf-4c72-b777-e473a84edf0e&acdnat=1540261288_f5b7559cec3e9578e2cbb4473a951e44

16 O'Leary J, Nash R, Lewis P. Standard instruction versus simulation: Educating registered nurses in the early recognition of patient deterioration in paediatric critical care. Nurse Educ Today [Internet]. 2016 Jan;36:287-92. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2015.07.021

17 Bell-Gordon C, Gigliotti E, Mitchell K. An evidence-based practice project for recognition of clinical deterioration: Utilization of simulation-based education. J Nurs Educ Pract [Internet]. 2014;4(6):69-76. Available from: http://www.sciedu.ca/journal/index.php/jnep/article/view/4176

18 Boling B, Hardin-Pierce M. The effect of high-fidelity simulation on knowledge and confidence in critical care training: An integrative review. Nurse Educ Pract [Internet]. 2016 Jan;16(1):287-93. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2015.10.004

19 Bultas MW, Hassler M. Ercole PM, Rea G. Effectiveness of high-fidelity simulation for pediatric staff nurse education. Pediatr Nurs [Internet]. 2014 Jan/Feb;40(1):27-32. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24757918

20 Figueroa MI, Sepanski R, Goldberg SP, Shah S. Improving teamwork, confidence, and collaboration among members of a pediatric cardiovascular intensive care unit multidisciplinary team using simulation-based team training. Pediatr Cardiol [Internet]. 2013 Mar;34(3):612-9. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22972517

21 Hart PL, Brannan JD, Long JM, Maguire MBR, Brooks BK, Robley LR. Effectiveness of a structured curriculum focused on recognition and response to acute patient deterioration in an undergraduate BSN program. Nurse Educ Pract [Internet]. 2014 Jan;14(1):30-6. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2013.06.010

22 Hommes T. Implementation of simulation to improve staff nurse education. J Nurses Prof Dev [Internet]. 2014 Mar/Apr;30(2):66-9. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24658037

23 Rodrigues CCFM, Carvalho DPSRP, Salvador PTCO, Medeiros SM, Menezes RMP, Ferreira Júnior MA, et al. Ensino inovador de enfermagem a partir da perspectiva das epistemologias do Sul. Esc Anna Nery [Internet]. 2016 Apr/Jun;20(2):384-9. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452016000200384&lng=en. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20160053

24 Çelik Y, Ceylantekin Y, Kiliç I. The evaluation of simulation market in nursing education and the determination of learning style of students. Int J Health Sci (Qassim) [Internet]. 2017 Jan/Mar;11(1):1-6. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28293150

25 Jacondino MB, Silveira DN, Martins CL, Coimbra VCC. Processo de ensino-aprendizagem do estudante de enfermagem e os estilos de aprendizagem. Rev Estilos Aprendiz [Internet]. 2015;8(15):31-50. Available from: http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/viewFile/222/184

26 Ferreira RPN, Guedes HMG, Oliveira DWD, Miranda JL. Simulação realística como método de ensino no aprendizado de estudantes da área da saúde. Rev Enferm Centro Oeste Min [Internet]. 2018;8:e2508. Available from: http://dx.doi.org/10.19175/recom.v8i0.2508%09%0A

27 Ferreira C, Carvalho JM, Carvalho FLQ. Impacto da metodologia de simulação realística, enquanto tecnologia aplicada a educação nos cursos de saúde. II STAES - Semin Tecnol Apl Educ Saúde [Internet]. 2015;32-40. Available from: http://www.revistas.uneb.br/index.php/staes/article/view/1617
 


Submetido em:
06/09/2018

Aceito em:
20/11/2018

681df1c0a9539576a91111e6 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections