Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0159
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Factors that affecting nursing students quality of interpersonal relationships

Factores que interferen en la calidad de las relaciones interpersonales de alumnos de enfermeira

Fatores que interferem na qualidade dos relacionamentos interpessoais de alunos de enfermagem

Thais Josgrilberg Pereira; Jéssica Pereira Trentino; Francine da Costa Alves; Ana Cláudia Puggina

Downloads: 0
Views: 16

Abstract

Aims: to evaluate gender, age, undergraduate year, and grades affecting the quality of their interpersonal relationships of nursing students.

Method: Cross-sectional quantitative study. We used characterization questionnaire and the Interpersonal Relationships Inventory - friendly version. Results: The sample was of 184 nursing students with an average age of 23.4 years old (± 5.3). There was a statistically significant difference in the sex comparison with the Support factor (p-value = 0.01) and with the Depth factor (p-value = 0.02).

Conclusions: Scholar grades affecting the choice of friendships since most of them were due to similarity and did not interfere in the quality of relationships. The year in undergraduate program did not affect the quality of relationships.

Keywords

Interpersonal Relations; Students, Nursing; Nursing

Resumen

Objetivos: evaluar si sexo, edad, año de graduación y notas académicas interfieren en la calidad de las relaciones interpersonales de alumnos de enfermería.

Método: Estudio transversal cuantitativo. Se utilizó un cuestionario de caracterización y el Inventario de la Calidad de las relaciones interpersonales - versión amigo. Resultados: La muestra fue de 184 alumnos de enfermería con promedio de edad de 23,4 años (± 5,3). Se observó una diferencia estadísticamente significativa en la comparación sexo con el factor de soporte (p-valor = 0,01) y con el factor de profundidad (p-valor = 0,02).

Conclusiones: Las notas académicas influenciaron en la elección de las amistades ya que la mayor parte se dio por la semejanza y no interfirieron en la calidad de las relaciones. El año en curso en la graduación no interfirió en la calidad de las relaciones.

Palabras clave

Relaciones Interpersonales; Estudiantes de Enfermería; Enfermaría  

Resumo

Objetivos: Avaliar se sexo, idade, ano de graduação e notas acadêmicas interferem na qualidade dos relacionamentos interpessoais de alunos de enfermagem.

Método: Estudo transversal quantitativo. Foi utilizado um questionário de caracterização e o Inventário da Qualidade dos relacionamentos interpessoais - versão amigo. Resultados: A amostra foi constituída por 184 alunos de enfermagem com média de idade de 23,4 anos (±5,3). Houve diferença estatisticamente significante na comparação sexo com o fator Suporte (p-valor=0,01) e com o fator Profundidade (p-valor=0,02).

Conclusões: As notas acadêmicas influenciaram na escolha das amizades visto que a maior parte se deu pela semelhança e não interferiram na qualidade dos relacionamentos. O ano em curso na graduação não interferiu na qualidade dos relacionamentos.

Palavras-chave

Relações Interpessoais; Estudantes de Enfermagem; Enfermagem

References

1 Broca PV, Ferreira MA. Communication process in the nursing team based on the dialogue between Berlo and King. Esc Anna Nery [Internet]. 2015; [cited 2018 Oct 16]; 19(3):467-74. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v19n3/en_1414-8145-ean-19-03-0467.pdf

2 Moscovici F. Desenvolvimento interpessoal: treinamento em grupo. 21ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio; 2015.

3 Leitão SP, Fortunato G, Freitas AS. Relacionamentos interpessoais e emoções nas organizações: uma visão biológica. Rev Adm Pública [Internet]. 2006 Sep/Oct; [cited 2017 Mar 4]; 40(5):883-907. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rap/v40n5/a07v40n5.pdf. DOI:

4 Trentino JP, Cavalheiro AC, Silva MJP, Puggina AC. Desempenho acadêmico e qualidade do relacionamento interpessoal de graduandos de enfermagem. Rev Enferm Atual In derme [Internet]. 2014; [cited 2016 Sep 13]; 69(7):31-6. Available from: https://studylibpt.com/doc/5878459/06---revista-enfermagen-atual---in-derm---abr

5 Souza LK, Duarte MG. Amizade e bem-estar subjetivo. Psic Teor Pesq [Internet]. 2013 Oct-Dec; [cited 2016 Mar 3]; 29(4):429-36. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v29n4/v29n4a09.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722013000400009

6 DeSouza DA, Cerqueira-Santos E. Relacionamentos de amizade íntima entre jovens e adultos. Paidéia [Internet]. 2012 Sep-Dec; [cited 2018 out 17]; 22(53):325-33. Available from: http://www.scielo.br/pdf/paideia/v22n53/04.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-4327225320130

7 Yoon HS, Kim GH, Kim J. Effectiveness of an interpersonal relationship program on interpersonal relationships, self-esteem, and depression in nursing students. J Korean Acad Nurs [Internet]. 2011 Dec; [cited 2018 out 17]; 41(6):805-13. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22310865. DOI: 10.4040/jkan.2011.41.6.805

8 Neves CIC, Pinheiro MRM. A qualidade dos relacionamentos interpessoais com os amigos: adaptação e validação do Quality of Relationships Inventory (QRI) numa amostra de estudantes do ensino superior. Exedra [Internet]. 2009; [cited 2016 Sep 20]; 2:10-31. Available from: http://www.exedrajournal.com/docs/N2/02A-catarina-e-isabel.pdf

9 Zamani-Alavijeh F, Dehkordi FR, Shahry P. Perceived social support among students of medical sciences. Electron Physician [Internet]. 2017 Jun; [cited 2017 Sep 13]; 9(6):4479-88. Available from: http://www.ephysician.ir/2017/4479.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.19082/4479

10 Bardagi MP, Hultz CS. Rotina acadêmica e relação com colegas e professores: impacto na evasão universitária. Psico [Internet]. 2012; [cited 2016 Oct 3]; 43(2):174-84. Available from: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/7870/8034

11 Martins GH, Martins RS, Prates MEF, Martins GC. Análise dos parâmetros de qualidade e estilo de vida de universitários. Rev Mackenzie Educ Fís Esp [Internet]. 2012; [cited 2016 May 5]; 11(1):22-30. Available from: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/viewFile/3293/3558

12 DeSouza DA, Cerqueira-Santos E. Relacionamentos de Amizade e Coping entre Jovens Adultos. Psicol Teor Pesqui [Internet]. 2012 Jul-Sep; [cited 2016 Aug 8]; 28(3):45-56. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v28n3/a10v28n3.pdf

13 Igue EA, Bariani ICD, Milanesi PVB. Vivência acadêmica e expectativas de universitários ingressantes e concluintes. Psico-USF [Internet]. 2008 Jul-Dec; [cited 2016 Oct 03]; 13(2):155-64. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712008000200003. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712008000200003

14 Gomes G, Soares AB. Inteligência, habilidades sociais e expectativas acadêmicas no desempenho de estudantes universitários. Psicol Reflex Crit. [Internet] 2013; [cited 2016 May 9]; 26(4):780-9. Available from: http://www.scielo.br/pdf/prc/v26n4/19.pdf

15 Fujino Y, Muroya K, Sato H. Interpersonal relationships experienced in college life and development of social skills. J UOEH [Internet]. 2005 Sep 1; [cited 2017 Sep 12; 27(3):263-72. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16180513 [in Japanese]

16 Marriel LC, Assis SG, Avanci JQ, Oliveira RVC. Violência escolar e auto-estima de adolescentes. Cad Pesqui [Internet] 2006 Jan-Apr; [cited 2017 Sep 15]; 36(127):35-50. Available from: http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n127/a0336127.pdf

17 Campbell SB, Renshaw KD, Klein SR. Sex Differences in Associations of Hostile and Non-hostile Criticism with Relationship Quality. J Psychol [Internet]. 2017 May 19; [cited 2017 Sep 15]; 151(4):416-30. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Sex+Differences+in+Associations+of+Hostile+and+Non-hostile+Criticism+with+Relationship+Quality. DOI: 10.1080/00223980.2017.1305324

18 Zhang Y, Chernaik M, Hallet K. Relationship Issues Among College Nursing Students: Associations With Stress, Coping, Sleep, and Mental Disorders. Teach Learn Nursi [Internet]. 2017; [cited 2018 Oct 16]; 12(4):246-52. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1557308717301075. DOI: https://doi.org/10.1016/j.teln.2017.06.005

19 Pardini DJ, De Mulyder CF, Falcão BM. Diversidade no meio universitário: influência dos atributos comportamentais e demográficos no relacionamento e desempenho de alunos de graduação em administração. Análise [Internet]. 2011 Jan-Jun; [cited 2016 May 9]; 22(1):44-5. Available from: http://revistaseletronicas.pucrs.br/fzva/ojs/index.php/face/article/view/8878/6695

20 Tourinho EZ. Relações comportamentais como objeto da Psicologia: algumas implicações. Interação Psicol. [Internet]. 2006; [cited 2017 Sep 12]; 10(1):1-8. Available from: http://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/5792/4227

 


Submitted date:
05/25/2018

Accepted date:
10/22/2018

681d0e5ca9539526ea2e79a7 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections