Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0144
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Creative and sensitive production of care-educational technology for families of children with gastrostomya

Producción sensible y creativa de tecnología cuidativo-educativa para familias de niños con gastrostomía

Produção sensível e criativa de tecnologia cuidativo-educacional para famílias de crianças com gastrostomia

Ana Caroline Silva Caldas; Rosilda Silva Dias; Santana de Maria Alves de Sousa; Elizabeth Teixeira

Downloads: 0
Views: 21

Abstract

Objective: To describe the production process of a care-educational technology for families of children with gastrostomy based on the models of Hildegard Peplau and Paulo Freire.

Method: Descriptive and qualitative research, carried out from October 2016 to February 2017 in three health units and a residential unit in São Luís, MA, Brazil. Thirteen family members participated. Were used from the creative method sensitive to dynamic body knowledge, semi-structured interview and observation. Thematic analysis.

Results: From the problem situations that emerged from the corpus, the contents of the technology were constructed, and decoding in subtopics. The technology is of the printed type (booklet), titled The child and his gastrostomy: a guide for families and caregivers. Contains 24 pages and nine content topics, with texts and images.

Conclusion: Social evidence that favored the production of a technology that is sensitive to reality, which, after being validated, will help families emerged.

Implications for practice: The booklet can be used in the teaching and assistance activities of the families.

Keywords

Gastrostomy; Family; Child Care; Educational technology

Resumen

Objetivo: Describir el proceso de producción de una tecnología curativo-educativa para familias con niños gastrostomizados, a partir de los modelos de Hildegard Peplau y Paulo Freire.

Método: Estudio descriptiva, cualitativo, realizado entre octubre 2016 y febrero 2017, en tres unidades de salud y una unidad domiciliar en São Luís, MA, Brasil. Participaron 13 familiares. Método creativo-sensible a la dinámica cuerpo saber, entrevista semiestructurada y observación. Análisis temático.

Resultados: De las situación-problema emergidas del corpus, se construyeron contenidos de la tecnología, con la descodificación en subtemas. La tecnología es tipo impresa (cartilla), titulada El niño y su gastrostomía: una guía para familias y cuidadores. Contiene 24 páginas y nueve temáticas, con textos e imágenes.

Conclusión: Emergieron evidencias sociales que favorecieron el desarrollo de una tecnología sensible a la realidad que, después de comprobada, ayudará a las familias.

Implicaciones para la práctica: La cartilla se puede utilizar en las actividades de enseñanza y asistencia de las familias.

Palabras clave

Gastrostomía; Familia; Cuidado del niño; Tecnología educacional

Resumo

Objetivo: Descrever o processo de produção de uma tecnologia cuidativo-educacional para famílias de crianças com gastrostomia a partir dos modelos de Hildegard Peplau e de Paulo Freire.

Método: Pesquisa descritiva, qualitativa, realizada entre outubro de 2016 a fevereiro de 2017 em três unidades de saúde e uma unidade domiciliar em São Luís, MA, Brasil. Participaram 13 familiares. Utilizou-se do método criativo sensível à dinâmica corpo saber, a entrevista semiestruturada e observação. A análise foi temática.

Resultados: Das situações-problema que emergiram do corpus, foram construídos os conteúdos da tecnologia, com descodificação em subtemas. Tecnologia do tipo impressa (cartilha), intitulada A criança e sua gastrostomia: um guia para famílias e cuidadores. Contém 24 páginas e nove tópicos de conteúdo, com textos e imagens.

Conclusão: Emergiram evidências sociais que favorecem a produção de uma tecnologia sensível à realidade, que após validação, ajudará as famílias.

Implicações para a prática: A cartilha poderá ser utilizada nas atividades assistenciais e de ensino.

Palavras-chave

Gastrostomia; Família; Cuidado da criança; Tecnologia educacional

References

1 Moreira MCN, Gomes R, Sá MRC. Doenças crônicas em crianças e adolescentes: uma revisão bibliográfica. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2014; [cited 2017 Apr 10]; 19(7):2083-94. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232014000702083&script=sci_abstract&tlng=pt

2 Pinto MB, Soares CCD, Santos NCCB, Pimenta EAG, Reichert APS, Collet N. Perception of mothers about the school inclusion of children with chronic disease. Rev Enferm UFPE On Line [Internet]. 2017; [cited 2017 May 10]; 11(3):1200-6. Available from: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/viewArticle/9879

3 Organização Mundial da Saúde - OMS. Cuidados inovadores para condições crônicas: componentes estruturais de ação: relatório mundial. Brasília (DF): Organização Mundial da Saúde; 2003.

4 Goltrand F, Sulivan PB. Gastrostomy tube feeding: when to start, what to feed and how to stop. Eur J Clin Nutr [Internet]. 2010 May; [cited 2017 May 15]; 64 Suppl 1:S17-21. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20442720

5 Pereira F. A gastrostomia endoscópica na nutrição entérica da criança. J Port Gastrenterol [Internet]. 2011 Nov; [cited 2017 Apr 15]; 18(6):268-9. Available from: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0872-81782011000600001

6 Baker L, Beres AL, Baird R. A systematic review and meta-analysis of gastrostomy insertion techniques in children. J Pediatr Surg [Internet]. 2015 May; [cited 2016 Mar 3]; 50(5):718-25. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25783383

7 Crowley JJ, Hogan MJ, Towbin RB, Saad WE, Baskin KM, Marie Cahill A, et al.; Society of Interventional Radiology Standards of Practice Committee; Society for Pediatric Radiology Interventional Radiology Committee. Quality improvement guidelines for pediatric gastrostomy and gastrojejunostomy tube placement. J Vasc Interv Radiol [Internet]. 2014 Dec; [cited 2015 Oct 22]; 25(12):1983-91. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25439676

8 Sumritsopak R, Treepongkaruna S, Butsriphum N, Tanpowpong P. Percutaneous Endoscopic Gastrostomy in Children: Caregivers' Perspectives. J Pediatr Nurs [Internet]. 2015 Jul/Aug; [cited 2017 Apr 15]; 30(4):e3-7. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25448473

9 Guerreiro S, Angelo M. Impacto del estoma enteral em el niño y la família. Av Enferm [Internet]. 2010; [cited 2017 Apr 18]; 28(no.espe):99-108. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/21453

10 Mahant S, Jovcevska V, Cohen E. Decision-making around gastrostomy-feeding in children with neurologic disabilities. Pediatrics [Internet]. 2011 Jun; [cited 2017 Mar 18]; 127(6):e1471-81. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21624876

11 Vilar AMA, Andrade M, Alves MRS. Alta de crianças com estoma: uma revisão integrativa da literatura. Rev Enferm Refer [Internet]. 2013 Jul; [cited 2017 Mar 18]; 10:145-52. Available from: Available from: http://www.scielo.mec.pt/pdf/ref/vserIIIn10/serIIIn10a17.pdf

12 Okido ACC, Zago MMF, Lima RAG. O cuidado do filho dependente de tecnologia e suas relações com os sistemas de cuidados em saúde. Rev Latino Am Enferm [Internet]. 2015 Mar/Apr; [cited 2017 May 25]; 23(2):291-8. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v23n2/pt_0104-1169-rlae-23-02-00291.pdf

13 Salbego C, Nietsche EA, Teixeira E, Böck A, Cassenote LG. Tecnologias cuidativo-educacionais: um conceito em desenvolvimento. In: Teixeira E, org. Desenvolvimento de tecnologias cuidativo-educacionais. Porto Alegre: Moriá; 2017. p. 31-50.

14 Aredes NDA, Dias DMV, Fonseca LMM, Campbell SH, Martins JCA, Rodrigues MA. E-baby integridade da pele: inovação tecnológica no ensino de enfermagem neonatal baseado em evidências. Esc Anna Nery [Internet]. 2018; [cited 2018 Sep 14]; 22(3):e20170424. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v22n3/pt_1414-8145-ean-22-03-e20170424.pdf

15 Cordeiro LI, Lopes TO, Lira LEA, Feitoza SMS, Bessa MEP, Pereira MLD, et al. Validation of educational booklet for HIV/Aids prevention in older adults. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017; [cited 2018 Sep 14]; 70(4):775-82. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v70n4/pt_0034-7167-reben-70-04-0775.pdf

16 Dalmolin A, Girardon-Perlini NMO, Coppetti LC, Rossato GC, Gomes JS, Silva MEN. Vídeo educativo como recurso para educação em saúde a pessoas com colostomia e familiares. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2016; [cited 2018 Sep 14]; 37(no.espe):e68373. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v37nspe/0102-6933-rgenf-1983-14472016esp68373.pdf

17 Ilha S, Santos SSC, Backes DS, Barros EJL, Pelzer MT, Oliveira AMN. (Geronto) Tecnologia cuidativo-educacional na doença de Alzheimer e no apoio ao idoso/família: perspectiva dos docentes e discentes. Esc Anna Nery [Internet]. 2017; [cited 2018 Sep 14]; 21(2):e20170039. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v21n2/1414-8145-ean-21-02-e20170039.pdf

18 Peplau HE. Interpersonal relations in nursing: a conceptual frame of reference for psycodynamic nursing. Basingstoke: Palgrave Macmillan; 2002.

19 Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 49ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2014.

20 Cabral IE. O método criativo e sensível: alternativa de pesquisa em enfermagem. In: Gauthier JHM, Cabral IE, Santos I, Tavares CMM, orgs. Pesquisa em enfermagem: novas metodologias aplicadas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 1998. p. 177-208.

21 Jewish General Hospital - JGH. How to Create Effective Written Patient Learning Materials. [Internet]. 2008 [cited 2017 Mar 18]. Available from: http://www.jgh.ca/uploads/Library/HandbookEngJan20.pdf

22 Souza LCSL, Nitschke RG, Souza AIJ. O cuidado de Enfermagem no hospital na percepção das famílias: desafios e perspectivas para a profissão. In: Elsen I, Souza AIJ, Marcon SS, orgs. Enfermagem à família: dimensões e perspectivas. Maringá: Eduem; 2011. p. 97-114.

23 Geense WW, van Gaal BGI, Knoll JL, Cornelissen EAM, van Achterberg T. The support needs of parentes having a child with a chronic kidney disease: a focus group study. Child Care Health Dev [Internet]. 2017 Nov; [cited 2018 Jan 21]; 43(6):831-8. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28547746

24 Kirk L, Shelley A, Battles M, Latty C. Educating parentes on gastrostomy devices: necessary components to achieve success. J Pediatr Nurs [Internet]. 2014 Sep/Oct; [cited 2017 Apr 20]; 29(5):457-65. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24905434

25 Lima MF, Paulo LF, Higarashi IH. Crianças dependentes de tecnologia: o significado do cuidado domiciliar. Online Braz J Nurs [Internet]. 2015; [cited 2017 Apr 10]; 14(2):1066-73. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v46n5/05.pdf

26 Peplau HE. Relaciones interpersonales en enfermería: Un marco de referencia conceptual para la enfermeira psicodinâmica. Barcelona: Ediciones Científicas y Técnicas; 1993.

27 Funai A, Silva Filho C, Maestri E, Martini JG. Saberes necessários à prática educativa: ensinar é uma especificidade humana. In: Prado ML, Reibnitz KS. Paulo Freire: a boniteza de ensinar e aprender na saúde. Florianópolis: NFR/UFSC; 2016. [Internet]. [cited 2016 Oct 14] p. 99-116. Available from: ebooks-saude.sites.ufsc.br
 


Submitted date:
07/23/2018

Accepted date:
11/20/2018

681d093da9539524af55f339 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections