Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0116
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Child with autistic spectrum disorder: care from the family

Perspective niño con trastorno del espectro autista: cuidado en la perspectiva familiar

Criança com transtorno do espectro autista: cuidado na perspectiva familiar

Lina Domenica Mapelli; Mayara Caroline Barbieri; Gabriela Van Der Zwaan Broekman Castro; Maria Aparecida Bonelli; Monika Wernet; Giselle Dupas

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Abstract

Objective: To know the experience of the family in the care of the child with Autism Spectrum Disorder (ASD) and to discuss possibilities of health care.

Method: Descriptive research with qualitative approach, carried out with 15 families of children with ASD, living in two municipalities in the interior of the state of São Paulo, from October 2016 to March 2017. The Symbolic Interactionism was used as theoretical reference, and Narrative Analysis, as method.

Results: Families perceive signs of autism, however, believe that there are not suspicious behaviors, but the child's personalities. When diagnosis is defined, family acceptance is painful and sad. The mother shows to be the main caretaker, while the father remains in the background. A significant change of direction of the family towards the care/attention/stimulation of the autistic child is observed.

Conclusion: Unveiling family experience in the care of children with ASD amplifies strategies for reinforcement and adaptation.

Keywords

Autistic Disorder; Family; Nursing; Child Care; Child

Resumen

Objetivo: Conocer la experiencia de la familia en el cuidado del niño con Trastorno del Espectro Autista (TEA) y discutir posibilidades al cuidado en salud.

Método: Investigación descriptiva con abordaje cualitativo, realizada con 15 familias de niños con TEA, residentes en dos municipios del interior del estado de São Paulo, en el período de octubre de 2016 a marzo de 2017. Se utilizó como referencial teórico el interaccionismo simbólico y como método, el análisis de narrativa.

Resultados: La familia percibe signos del autismo, sin embargo, cree que no hay comportamientos sospechosos pero personalidades propias del niño. Cuando el diagnóstico es definido, la aceptación familiar es aflictiva. La madre demuestra un significativo direccionamiento para el cuidado/atención/estímulo al niño autista, mientras el padre permanece en la retaguardia.

Conclusión: Revelar la experiencia familiar en el cuidado al niño con TEA potencializa estrategias de fortalecimiento y adaptación.

Palabras clave

Trastorno Autístico; Familia; Enfermería; Cuidado del Niño; Niño

Resumo

Objetivo: Conhecer a experiência da família no cuidado da criança com Transtorno do Espectro Autista e discutir possibilidades de cuidado em saúde.

Método: Pesquisa descritiva, qualitativa, realizada com 15 famílias de crianças com Transtorno do Espectro Autista, residentes em dois municípios do interior do estado de São Paulo, no período de outubro de 2016 a março de 2017. Utilizou-se como referencial teórico o Interacionismo Simbólico, e a Análise de Narrativa como método.

Resultados: A família percebe sinais do Transtorno do Espectro Autista; entretanto, acredita que não existem comportamentos suspeitos, mas personalidades próprias da criança. Quando o diagnóstico é definido, a aceitação familiar é aflitiva. A mãe demonstra-se cuidadora principal, enquanto o pai permanece na retaguarda. Constata-se um significativo direcionamento da família para o cuidado/atenção/estímulo à criança autista.

Conclusão: Desvelar experiência familiar no cuidado da criança com transtorno do espectro autista potencializa estratégias de fortalecimento e adaptação.

Palavras-chave

Transtorno Autístico; Família; Enfermagem; Cuidado da Criança; Criança

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Submitted date:
19/04/2018

Accepted date:
22/09/2018

6824e189a953953f4c3909c3 ean Articles

Esc. Anna Nery

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