Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0053
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Macro and micropolitics recontextualization of an integrated curriculum: experienced itinerary in nursing undergraduatea

Nueva contextualización macro y micropolitica del currículo integrado: los caminos experimentados en un curso de enfermeira

Recontextualização macro e micropolítica do currículo integrado: percursos experimentados em um curso de enfermagema

Elaine Cristina Dias Franco; Amanda Nathale Soares; Maria Flávia Gazzinelli

Downloads: 0
Views: 3

Abstract

Aim: To analyze the process of recontextualization of an integrated curriculum of Nursing Undergraduate Program.

Method: Qualitative research, of a single case study, developed through documentary analysis, systematic observation and a semi-structured interview with nine teachers. Analysis of data by Critical Discourse Analysis.

Results: The process of recontextualizing an integrated curriculum in the contexts of the Policy Cycle reveals that, in the Context of Influence and Textual Production, the curriculum is the result of a bricolage of educational policies, health policies and experiences of other institutions.

Conclusion: Fragilities related to the organization of the modular structure and the teacher's close approximation to the Textual Production Context of the curriculum, associated to the training experience, favor the recontextualization of the curricular proposal when it is translated into the Context of Practice. It is necessary to institute strategies that integrate teacher education into their daily lives in curricular policies.

Keywords

Nursing; Education higher; Curriculum; Faculty, Nursing; Education, Nursing

Resumen

Objetivo: Analizar el proceso de una nueva contextualización del currículo integrado de un Curso de Pregrado en Enfermería.

Método: Investigación cualitativa, del tipo estudio de caso único, desarrollado por medio de análisis documental, observación sistemática y entrevista semiestructurada con nueve docentes. Análisis de los datos por el Análisis Crítico del Discurso.

Resultados: El proceso para una nueva contextualización del currículo integrado en los contextos del Ciclo de Políticas revela que el currículo es el resultado de un bricolaje de políticas educativas, políticas de salud y experiencias de otras instituciones.

Conclusión: Las fragilidades relacionadas con la organización de la estructura modular y la poca aproximación del docente con el Contexto de la Producción Textual del currículo favorecen una nueva contextualización de la propuesta curricular cuando se traduce al Contexto de la Práctica. Es necesario instituir estrategias que integren la formación docente a sus cotidianos en las políticas curriculares.

Palabras clave

Enfermería; Educación Superior; Currículo; Docentes de Enfermería; Educación en Enfermería

Resumo

Objetivo: Analisar o processo de recontextualização do currículo integrado de um Curso de Graduação em Enfermagem.

Método: Pesquisa qualitativa, do tipo estudo de caso único, desenvolvido por meio de análise documental, observação sistemática e entrevista semiestruturada com nove docentes. Análise dos dados pela Análise Crítica do Discurso.

Resultados: O processo de recontextualização do currículo integrado nos contextos do Ciclo de Políticas revela que, no Contexto da Influência e da Produção Textual, o currículo é resultado de uma bricolagem de políticas educacionais, políticas de saúde e experiências de outras instituições.

Conclusão: Fragilidades relacionadas à organização da estrutura modular e à pouca aproximação do docente com o Contexto da Produção Textual do currículo, associadas à formação e à experiência docente, favorecem a recontextualização da proposta curricular quando é traduzida para o Contexto da Prática. É necessário instituir estratégias que integrem a formação docente aos seus cotidianos nas políticas curriculares.

Palavras-chave

Enfermagem; Ensino superior; Currículo; Docentes de Enfermagem; Educação em Enfermagem

References

1 Pereira EMA, Heinzle MRS, Pinto MM. Internacionalização na educação superior e mobilidade estudantil: o vai e vem de jovens acadêmicos. Rev Esp Pedag [Internet]. 2017 Jan/Apr;24(1):35-49. Available from: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/6990

2 Pereira EMA. Pedagogia universitária para novas clientelas estudantis. Rev Argentina Educ Superior [Internet]. 2017;9(14):113-29. Available from: http://www.revistaraes.net/revistas/raes14_art5.pdf

3 Unesco. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. World Conference on Higher Education: the new dynamics of higher education and research for societal change and development. Paris: Unesco; 2009. [cited 2015 Dec 10] Available from: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001892/189242e.pdf

4 Siqueira-Batista R, Gomes AP, Albuquerque VS, Cavalcanti FOL, Cotta RMM. Education and competences for the Brazilian Unified Health System (SUS): is it possible to find alternatives to the logic of late capitalism? Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2013 Jan;18(1):159-70. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232013000100017

5 Cruz E, Costa FA. Revisitando o(s) sentidos para a Integração Curricular. Rev e-Curricul [Internet]. 2015 Apr/Jun;13(2):193-213. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21875

6 Santomé JT. Globalizacion e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid: Ediciones Morata; 2012.

7 Rodrigues J, Zagonel IPS, Mantovani MF. Alternativas para a prática docente no ensino superior de enfermagem. Esc Anna Nery [Internet]. 2007;11(2):313-7. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1414-81452007000200020&lng=pt&nrm=iso

8 Oliveira IC, Cutolo LRA. Health Science Students' Views on Comprehensiveness. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2015 Apr/Jun;39(2):208-17. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022015000200208

9 Teixeira E, Fernandes JD, Andrade AC, Silva KL, Rocha MEMO, Lima RJO. Overview of Nursing Graduation courses in Brazil in the National Curriculum Guidelines decade. Rev Bras Enferm [Internet]. 2013 Sep;66(no.spe):102-10. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672013000700014

10 Ministério da Educação e Cultura (BR). Conselho Nacional de Educação Brasil. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES Nº 03 de 07 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Brasília (DF): Diário Oficial da União; 2001.

11 Fernandes JD, Rebouças LC. A decade of National Curriculum Guidelines for Graduation in Nursing: advances and challenges. Rev Bras Enferm [Internet]. 2013 Sep;(no.spe):66:95-101. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672013000700013

12 Soriano ECI, Peres CRFB, Marin MJS, Tonhom SFR. Os cursos de enfermagem frente às diretrizes curriculares nacionais: revisão integrativa. Rev Enferm UFPE On Line [Internet]. 2015 Apr;9(Suppl. 3):7702-9. Available from: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/viewFile/10511/11389

13 Chaves SE. Macropolitical and micropolitical movements in the undergraduate teaching on nursing. Interface (Botucatu) [Internet]. 2014 Apr/Jun;18(49):325-36. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832014000200325

14 Varela DSS, Carvalho MMB, Barbosa MUF, Silva IZF, Gadelha RRM, Machado MFAS. Diretrizes Curriculares Nacionais e a Formação de Profissionais para o SUS. Rev Bra Educ Saúde [Internet]. 2016 Jul/Sep;6(3):39-43. Available from: http://oaji.net/articles/2017/2628-1515417342.pdf

15 Kloh D, Reibnitz KS, Lima MM, Correa AB. Changes in nurses training under the axis of comprehensive care: integrative review. Rev Enferm UFPE On Line [Internet]. 2014 Jan;9(Suppl.1):475-83. Available from: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/10361

16 Galindo MB, Goldenberg P. Interdisciplinaridade na Graduação em Enfermagem: um processo em construção. Rev Bras Enferm [Internet]. 2008;61(1):18-23. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672008000100003&script=sci_abstract&tlng=pt

17 Teófilo TJS, Santos NLP, Baduy RS. Betting on change in medical education: trajectories of a medical school. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016 Jan/Mar;21(60):177-88. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832017000100177

18 Garanhani ML, Vannuchi MTO, Pinto AC, Simões TR, Guariente MHDM. Integrated Nursing Curriculum in Brazil: A 13-Year Experience. Creative Education [Internet]. 2013;4(12):66-74. Available from: https://file.scirp.org/pdf/CE_2013123015545951.pdf

19 Heinsle MRS, Bagnato MHS. Recontextualização do currículo integrado na formação médica. Pró-Posições [Internet]. 2015 Sep/Dec; [cited 2016 May 10]; 26(3):225-38. Available from: http://www.scielo.br/pdf/pp/v26n3/0103-7307-pp-26-03-0225.pdf

20 Pierotti I, Pinto AC, Moraes FR, Garanhani ML. Currículo integrado de Enfermagem: distribuição e avaliação do tema transversal ser humano. Rev Espaço Saúde [Internet]. 2014;15(Suppl 1):175-84. Available from: https://docplayer.com.br/71826092-Curriculo-integrado-de-enfermagem-distribuicao-e-avaliacao-do-tema-transversal-ser-humano.html

21 Ball SJ, Bowe R, Gold A. Reforming Education & Changing Schools: Case Studies in Policy Sociology. London: Routledge; 1992.

22 Bagnato MHS. Recontextualização curricular no ensino de Enfermagem. Curr Front [Internet]. 2012 Sep/Dec;12(3):173-89. Available from: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/bagnato.pdf

23 Bernstein B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes; 1996.

24 Yin RK. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman; 2015.

25 Fairclough N. Discurso e Mudança Social. Trad/Org. Izabel Magalhães. Brasília: Universidade de Brasília; 2016.

26 Ide CAC, Arantes SL, Mendonça MK, Silva VR, Del Corona ARP. Avaliação da implantação do currículo integrado no programa de graduação em enfermagem. Acta Paul Enferm [Internet]. 2014;27(4):340-7. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ape/v27n4/1982-0194-ape-027-004-0340.pdf

27 Pereira WR, Chaouchar SH. Identificação de novas práticas pedagógicas na percepção dos docentes de um curso de enfermagem. Ciênc Cuid Saúde. [Internet]. 2010 [cited 2016 May 10]; 9(1):99-106. Available from: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/10533/5742

28 Alves E, Burgatti JC, Oliveira MAC. Um olhar hermenêutico-dialético sobre alterações curriculares de um curso graduação de Enfermagem. Invest Qualitat Saúde [Internet]. 2014;2:23-6. Available from: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/CIAIQ/article/view/428/425

29 Franco ECD, Soares AN, Bethony MFG. Currículo integrado no ensino superior em Enfermagem: o que dizem os enfermeiros docentes. Enferm Foco [Internet]. 2016;7(1):33-6. Available from: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/662/281

30 Freitas DA, Santos EMS, Lima LVS, Miranda LN, Vasconcelos EL, Nagliate PC. Teachers'knowledge about teaching-learning process and its importance for professional education in health. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016 Jan; [cited 2017 Feb 10]; 20(57):437-48. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832016000200437

31 Mesquita SKC, Meneses RMV, Ramos DK. Metodologias ativas de ensino/aprendizagem: dificuldades de docentes de um curso de enfermagem. Trab Educ Saúde [Internet]. 2016 May/Aug; [cited 2017 Jan 10]; 14(2):473-86. Available from: http://www.scielo.br/pdf/tes/v14n2/1678-1007-tes-1981-7746-sip00114.pdf

32 Vieira JE, Tamousauskas MRG. Evaluation of Faculty Resistance to Proposals for Renovation in Undergraduate Medical Curriculum. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2013; [cited 2017 Feb 3]; 37(1):32-8. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v37n1/05.pdf

33 Sacristan JG. Aproximação ao conceito de currículo. In: Sacristan JG, eds. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed; 2017.

34 Bethony MFG, Souza V, Soares AN, Franco ECD, Souza RS, Oliveira VAC. Nursing curriculum evaluation: crossing into the educational Project. REME Rev Min Enferm [Internet]. 2016; [cited 2017 Mar 10]; 20:e962. Available from: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/1097
 


Submitted date:
02/20/2018

Accepted date:
05/29/2018

6824960da953951ca94e3a05 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections