Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0043
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Construction and validation of a virtual learning object for the teaching of peripheral venous vascular semiology

Construcción y validación de un objeto virtual de aprendizaje para la enseñanza de la semiología vascular venosa periférica

Construção e validação de um objeto virtual de aprendizagem para o ensino da semiologia vascular venosa periférica

Bárbara Gadioli; Francine Lima Fulquini; Luciana Kusumota; Fernanda Raphael Escobar Gimenes; Emília Campos de Carvalho

Downloads: 0
Views: 3

Abstract

Objective: To construct and evaluate the SEMIOVAPE - a Virtual Learning Object for teaching of peripheral venous vascular semiology - based on ergonomic, pedagogical and usability criteria.

Method: Methodological study, whose participants were experts in Nursing, Computer Science and Nurse undergraduate student. For the construction and validation of the Object, six steps were followed: educational design; computational modeling; environment implementation; ergonomic, pedagogical, and usability evaluation.

Results: The Object was built having the characteristic of valuing student's autonomy and approached contents of anatomy and physiology, clinical reasoning and clinical examination. Concerning the ergonomic and pedagogical evaluations, the Object obtained high acceptance rates (66.70% and 70.12%, respectively), as for usability, all participants considered it very useful and were certainly satisfied (95%).

Conclusions and implications: The Object is suitable to be used as an alternative source of teaching peripheral venous semiology.

Keywords

Teaching; Nursing; Educational Technology; Physical Examination; Nursing Teaching and Semiology

Resumen

Objetivo: Construir y evaluar, en cuanto a criterios ergonómicos, pedagógicos y de usabilidad, un Objeto Virtual de Aprendizaje para la enseñanza de la semiología vascular venosa periférica, el SEMIOVAPE.

Método: Estudio metodológico, cuyos participantes fueron expertos en Enfermería, Informática y estudiantes de pregrado de Enfermería. Para la construcción y validación del objeto, se siguieron seis pasos: diseño educativo; modelado computacional; implementación del ambiente; evaluación ergonómica; evaluación pedagógica y evaluación de la usabilidad.

Resultados: El Objeto fue construido teniendo la característica de valorización de la autonomía del alumno y abordó contenidos de anatomía y fisiología, raciocinio clínico y examen clínico. En relación a las evaluaciones ergonómica y pedagógica, el Objeto obtuvo altas tasas de aceptación (66.70% y 70.12%, respectivamente), en cuanto a la usabilidad, todos los participantes lo consideraron muy útil y sin duda alguna estaban satisfechos (95%).

Conclusiones e implicaciones: El Objeto es adecuado para ser utilizado como un método alternativo de enseñanza de la semiología venosa periférica.

Palabras clave

Enseñanza; Enfermería; Tecnología Educacional; Examen Físico; Enseñanza de Enfermería y Semiología

Resumo

Objetivo: Construir e avaliar quanto a critérios ergonômicos, pedagógicos e de usabilidade um Objeto Virtual de Aprendizagem para o ensino da semiologia vascular venosa periférica, o SEMIOVAPE.

Método: Estudo metodológico, cujos participantes foram peritos da enfermagem, da informática e graduandos de enfermagem. Para construção e validação do Objeto foram seguidas seis etapas: design educacional, modelagem computacional, implementação do ambiente, avaliação ergonômica, avaliação pedagógica e avaliação da usabilidade.

Resultados: O Objeto foi construído tendo a característica de valorização da autonomia do aluno e abordou conteúdos de anatomia e fisiologia, raciocínio clínico e exame clínico. Quanto às avaliações ergonômica e pedagógica, o Objeto obteve elevados índices de aceitação (66,70% e 70,12%, respectivamente), quanto à usabilidade, todos os participantes consideraram-no muito útil e ficaram certamente satisfeitos (95%).

Conclusões e implicações: O Objeto é adequado para ser utilizado como método alternativo do ensino da semiologia venosa periférica.

Palavras-chave

Ensino; Enfermagem; Tecnologia Educacional; Exame físico; Ensino de Enfermagem e Semiologia

References

1 Holanda VR, Pinheiro AKB, Pagliuca LMF. Aprendizagem na educação online: análise de conceito. Rev Bras Enferm [Internet]. 2013 May/Jun; [cited 2017 Nov 15]; 66(3):406-11. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000300016

2 Leite KNS, Santos SR, Andrade SSC, Zaccara AAL, Costa TF. The Internet and its influence in learning-teaching process of nursing students. UERJ Nurs J [Internet]. 2013 Oct/Dec; [cited 2017 Nov 10]; 21(4):464-70. Available from: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/10006/8132

3 Lira ANBC, Fernandes MICD, Costa IA, Silva RSC. Estratégia de aprimoramento do ensino do exame físico em enfermagem. Enferm Foco [Internet]. 2015; [cited 2017 Nov 10]; 6(1/4):57-61. Available from: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/578

4 Freire P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1987. [Internet]. Available from: http://files.portalconscienciapolitica.com.br/200000081-ed3e5ee3d0/Pedagogia%20do%20Oprimido.pdf

5 Kahwage Neto SG, Braga TKK, Portella MC, Andriol RB. O Ensino de Habilidades Clínicas e a Aplicabilidade de um Guia Simplificado de Exame Físico na Graduação de Medicina. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2017 Apr/Jun; [cited 2017 Nov 08]; 41(2):299-309. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v41n2rb20160110

6 Avelino CCV, Borges FR, Inagaki CM, Nery MA, Goyatá SLT. Desenvolvimento de um curso no Ambiente Virtual de Aprendizagem sobre a CIPE®. Acta Paul Enferm [Internet]. 2016 Jan/Feb; [cited 2017 Oct 20]; 29(1):69-76. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0194201600010

7 Oliveira SN, Prado ML, Kempfer SS. Use of simulations in nursing education: an integrative review. Rev Min Enferm [Internet]. 2014 Apr/Jun; [cited 2017 Oct 18]; 18(2):496-504. Available from: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/941

8 Góes FSN, Fonseca LMM, Camargo RAA, Oliveira GF, Felipe HR. Educational technology "Anatomy and Vital Signs": Evaluation study of content, appearance and usability. Int J Med Inform [Internet]. 2015 Nov; [cited 2017 Oct 10]; 84(11):982-7. Available from: https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2015.06.005

9 Labegalini CMG, Previato GF, Dias GMS, Carreira L, Jaques AE, Baldissera VDA. O lazer em rede social virtual: uma possibilidade de diálogo autêntico. Esc Anna Nery [Internet]. 2017 Apr; [cited 2017 Dec 15]; 21(2):e20170037. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452017000200209&lng=en&nrm=iso. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20170037

10 Salvador PTCO, Bezerril MS, Mariz CMS, Fernandes MID, Martins JCA, Santos VEP. Objeto e ambiente virtual de aprendizagem: análise de conceito. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017 May/Jun; [cited 2017 Oct 18]; 70(3):572-9. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672017000300572&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0123.

11 Tognoli SH. Medida indireta da pressão arterial: avaliação de programa de educação permanente oferecido em dispositivo móvel [dissertação]. Ribeirão Preto: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo; 2012.

12 Braga CSR, Andrade EMLR, Luz MHBA, Monteiro AKC, Campos MOB, Silva FMS, et al. Construction and validation of a virtual learning object on intestinal elimination stoma. Invest Educ Enferm [Internet]. 2016 Jan/Apr; [cited 2017 Oct 20]; 34(1):120-7. Available from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072016000100014&lng=en&nrm=iso. DOI: http://dx.doi.org/10.17533/udea.iee.v34n1a14.

13 Alvarez AG, Dal Sasso GTM. Aplicação de objeto virtual de aprendizagem, para avaliação simulada de dor aguda, em estudantes de enfermagem. Rev Latino Am Enferm [Internet]. 2011 Mar/Apr; [cited 2017 Oct 15]; 19(2):1-9. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v19n2/pt_02

14 Calil FC, Peres HHC, Zaima J, Tobase L. A produção científica de objetos de aprendizagem no ensino em enfermagem. J Health Inform [Internet]. 2012 Dec; [cited 2017 Sep 30]; 4(n.esp SIIENF 2012):138-43. Available from: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/245/134

15 Jarvis C. Physical Examination and Health Assessment. 6th ed. Philadelphia: Saunders; 2011.

16 Costa CPV, Luz MHBA. Digital learning object for diagnostic reasoning in nursing applied to the integumentary system. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2015 Oct/Dec; [cited 2017 Oct 10]; 36(4):55-62. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472015000400055&lng=en&nrm=iso. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2015.04.54128

17 Tortora GJ, Nielsen MT. Princípios de anatomia humana. 12ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2013.

18 Arreguy-Sena C, Carvalho EC. Superficial peripheral vein type classification of adolescents, adults and elderly according to the Delphi technique. Rev Latino Am Enferm [Internet]. 2008 Jan/Feb; [cited 2017 Oct 3]; 16(1):86-94. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692008000100014&lng=en&nrm=iso. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692008000100014

19 Herdman TH, Kamitsuru S. Diagnósticos de Enfermagem da NANDA: Definições e Classificação, 2015-2017. Porto Alegre: Artmed; 2015.

20 Bulechek GM, Butcher HK, Dochterman JM, Wagner CM. Nursing Interventions Classification (NIC). 6th ed. Saint Louis: Mosby; 2016.

21 Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E. Nursing Outcomes Classification (NOC). 5th ed. Saint Louis: Mosby; 2012.

22 Bickley LS, Szilagyi PG. Bates' Guide to Physical Examination and History-Taking. 11th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health; 2015.

23 Polit DF, Beck CT. Fundamentos da pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. 7ª ed. Porto Alegre: Artmed; 2011.

24 Andrade AF, Franciosi B, Beiler A, Wagner PR. Requisitos para a modelagem de ambientes de aprendizagem a distância: uma proposta da PUCRS virtual. Porto Alegre; 2001. [Internet]. [cited 2017 Jun 10]. Available from: http://pesquisa.ead.pucrs.br/Artigos/Publicados/2001/Aveiro/Aveiro_RequisitosModelagem.pdf

25 Goés FSN. Desenvolvimento e avaliação de objeto virtual de aprendizagem interativo sobre o raciocínio diagnóstico em enfermagem aplicado ao recém-nascido pré-termo [tese]. Ribeirão Preto: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo; 2010.

26 Carvalho EC. Comportamento verbal enfermeiro-paciente: função educativa e educação contínua do profissional [tese]. Ribeirão Preto: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo; 1985.

27 Holanda VR, Pinheiro AKB, Holanda ER, Santos MC. Ensino e aprendizagem em ambiente virtual: atitude de acadêmicos de enfermagem. Rev Min Enferm [Internet]. 2015 Jan/Mar; [cited 2017 Sep 29]; 19(1):141-7. Available from: http://pesquisa.bvs.br/aps/resource/pt/bde-26971

28 Corradi MI, Silva SH, Scalabrin EE. Virtual objects to support the teaching-learning process of physical examination in nursing. Acta Paul Enferm [Internet]. 2011; [cited 2017 Oct 13]; 24(3):348-53. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002011000300007&lng=en&nrm=iso. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002011000300007.

29 Trindade CS, Dahmer A, Reppold CT. Objetos de Aprendizagem: Uma Revisão Integrativa na Área da Saúde. J Health Inform [Internet]. 2014 Jan/Mar; [cited 2017 Oct 10]; 6(1):20-9. Available from: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/300

30 Costa PB, Prado C, Oliveira LFT, Peres HHC, Massarollo MCKB, Fernandes MFP, et al. Digital fluency and the use of virtual environments: the characterization of nursing students. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2011 Dec; [cited 2017 Nov 10]; 45(no.spe):1589-94. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000700008&lng=en&nrm=iso. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000700008

31 Hampton D, Pearce PF, Moser DK. Preferred Methods of Learning for Nursing Students in an On-Line Degree Program. J Prof Nurs [Internet]. 2017 Jan/Feb; [cited 2017 Nov 15]; 33(1):27-37. Available from: http://www.professionalnursing.org/article/S8755-7223(16)30119-3/fulltext. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.profnurs.2016.08.004

32 Aredes ND, Góes FSN, Silva MAI, Gonçalves MFC, Fonseca LMM. Objeto digital em enfermagem neonatal: impacto na aprendizagem de estudantes. Rev Eletr Enferm [Internet]. 2015 Oct/Dec [cited 2017 Nov 10]; 17(4):1-10. Available from: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34856/20680
 


Submitted date:
03/04/2018

Accepted date:
06/25/2018

6824aa32a95395269d1de523 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections