Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0032
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

The higher education in nursing in Rio Grande do Norte: revisiting the history

La educación superior en enfermería en Rio Grande do Norte: revisitando la historia

O ensino superior em enfermagem no Rio Grande do Norte: revisitando a história

Djailson José Delgado Carlos; Maria Itayra Padilha; Isabel Cristina Alves Maliska; Mauro Leonardo Salvador Caldeira dos Santos

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Abstract

Objective: To analyze the institutionalization of the higher education in Nursing in Rio Grande do Norte in the 1970s.

Method: This is a qualitative research, with a historical-social approach, arising from consultations with documentary sources and interviews with characters that experienced this history. Data were analyzed in the light of Thematic Analysis.

Results: The following categories appeared: The higher education in Nursing in Rio Grande do Norte; and The Nursing Department of Natal, at the Federal University of Rio Grande do Norte.

Conclusion: The operation of the higher education in Nursing in the state - in Mossoró (1971) and in Natal (1974) - stems from the effects of the University Reform, which is responsible for increasing the number of vacancies in higher education, opening new Nursing Schools in the country, as well as for raising the need for professional qualification related to the national developmental policy entailed by the Economic Miracle and to the implementation of the development plan of the Northeast Region.

Keywords

Nursing; History of Nursing; Education, Higher; Education, Nursing; Schools, Nursing

Resumen

Objetivo: Analizar la institucionalización de la educación superior en Enfermería en Rio Grande do Norte durante la década de 1970.

Método: Investigación cualitativa, de abordaje histórico-social, derivada de consultas a fuentes documentales y entrevistas con personajes que vivieron esa historia. Datos sometidos al Análisis Temático.

Resultados: Emergieron las categorías: La educación superior en Enfermería en Rio Grande do Norte y; El Departamento de Enfermería de Natal, en la Universidade Federal de Rio Grande do Norte.

Conclusión: El funcionamiento de la educación superior en Enfermería en el estado -Mossoró (1971) y Natal (1974) - resulta de la Reforma Universitaria, responsable por el incremento de la oferta de vacantes en la educación superior, la apertura de nuevas Facultades de Enfermería en Brasil, así como por la necesidad de calificación profesional relacionada con la política nacional desarrollista generada por el Milagro Económico y la ejecución del plan de desarrollo de la Región Nordeste.

Palabras clave

Enfermería; Historia de la Enfermería; Educación Superior; Educación en Enfermería; Facultades de Enfermería

Resumo

Objetivo: Analisar a institucionalização do ensino superior em Enfermagem no Rio Grande do Norte, anos de 1970.

Método: Pesquisa qualitativa, de abordagem histórico-social, resultante de consultas a fontes documentais e de entrevistas com personagens que vivenciaram essa história. Os dados foram analisados à luz da Análise Temática.

Resultados: Emergiram as seguintes categorias: O ensino superior em Enfermagem no Rio Grande do Norte; e O Departamento de Enfermagem de Natal, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Conclusão: O funcionamento do ensino superior em Enfermagem no estado - em Mossoró (1971) e em Natal (1974) - decorre dos desdobramentos da Reforma Universitária, responsável pelo aumento da oferta de vagas do ensino superior, abertura de novas escolas de Enfermagem no país, assim como pela necessidade de qualificação profissional relacionada à política nacional desenvolvimentista, impressa pelo Milagre Econômico, e à execução do plano de desenvolvimento da Região Nordeste.

Palavras-chave

Enfermagem; História da Enfermagem; Ensino Superior; Educação em Enfermagem; Escolas de Enfermagem

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Submetido em:
28/01/2018

Aceito em:
03/08/2018

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Esc. Anna Nery

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