Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0312
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Relato de Experiência

Flipped Classroom in teaching nursing management: experience report

Flipped Classroom en la enseñanza de la gestión en enfermería: relato de experiencia

Flipped Classroom no ensino de gerenciamento em enfermagem: relato de experiência

Jouhanna do Carmo Menegaz; Geyse Aline Rodrigues Dias; Ricky Falcão Silva Trindade; Suzayne Naiara Leal; Nathalia Karym Araújo Martins

Downloads: 0
Views: 1

Abstract

Objective: To report the experience of the use of two Flipped Classroom methods in the curricular activity of the Health Services Organization of an undergraduate nursing course.

Method: Report of teaching experience developed in the second half of 2016 and the first 2017 through the introduction of Just in Time Teaching and Peer Instruction into three programmatic content.

Results: The flipped methods were introduced into two classes. Peer Instruction and Just in Time Teaching were introduced in class one, in organizational alignment classes and administrative process, respectively. In class two, only Just in Time Teaching, in labour process and administrative process classes.

Conclusion: Students had difficulty integrating the individual study. Isolated insertion initiatives may hinder teacher planning and pedagogical structuring of content approach.

 

 

Keywords

Nursing; Teaching; Flipped Classroom

Resumen

Objetivo: Relatar la experiencia del uso de dos métodos de Flipped Classroom en la actividad curricular Organización de los Servicios de Salud de curso de graduación en enfermería.

Método: Relato de experiencia de enseñanza desarrollada en el segundo semestre de 2016 y en el primero de 2017 a través de la introducción de Just in Time Teaching y Peer Instruction en tres contenidos programáticos.

Resultados: Los métodos flipped se introdujeron en dos clases. En la clase uno se introdujeron el Peer Instruction y el Just in Time Teaching, en clases de alineación organizacional y proceso administrativo, respectivamente. En la clase dos, sólo el Just in Time Teaching, en clases de proceso de trabajo y de proceso administrativo.

Conclusión: Los estudiantes tuvieron dificultad con la integración del estudio individual. Las iniciativas aisladas de inserción pueden dificultar la planificación del profesor y la estructuración pedagógica de enfoque del contenido.

Palabras clave

Enfermería; Enseñanza; Clase Inversa

Resumo

Objetivo: Relatar a experiência do uso de dois métodos de Flipped Classroom na atividade curricular Organização dos Serviços de Saúde de um curso de graduação em enfermagem.

Método: Relato de experiência de ensino desenvolvida no segundo semestre de 2016 e no primeiro de 2017 por meio da introdução de Just in Time Teaching e Peer Instruction em três conteúdos programáticos.

Resultados: Os métodos flipped foram introduzidos em duas turmas. Na turma um foram introduzidos o Peer Instruction e o Just in Time Teaching, em aulas de alinhamento organizacional e processo administrativo, respectivamente. Na turma dois, apenas o Just in Time Teaching, em aulas de processo de trabalho e de processo administrativo.

Conclusão: Os estudantes tiveram dificuldade com a integração do estudo individual. Iniciativas isoladas de inserção podem dificultar o planejamento do professor e a estruturação pedagógica de abordagem do conteúdo.

Palavras-chave

Enfermagem; Ensino; Sala de Aula Invertida

Referências

1 Bengsten S, Barnett R. Confronting the Dark Side of Higher Education. J Philos Educ [Internet]. 2017; [cited 2016 Dec 5]; 51(1):114-31. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-9752.12190/epdf

2 Lima MM, Reibnitz KS, Kloh D, Vendruscolo C, Corrêa AB. Diálogo: rede que entrelaça a relação pedagógica no ensino prático-reflexivo. Rev Bras Enferm [Internet]. 2016 Jul/Aug; [cited 2016 Dec 5]; 69(4):654-61. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690406i

3 Guzmán-Valenzuela C, Barnett R. O desenvolvimento da autocompreensão em posturas pedagógicas: explicitando o implícito entre os novos docentes. Educ Pesqui [Internet]. 2013; Oct/Dec; [cited 2016 Dec 5]; 39(4):891-906. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022013005000013

4 Hannafin MJ, Hill JR, Land SM, Lee E. Student-Centered, Open Learning Environments: Research, Theory, and Practice. In: Spector J, Merrill M, Elen J, Bishop M, eds. Handbook of Research on Educational Communications and Technology. New York (NY): Springer; 2014. p. 641-51. [cited 2016 Dec 5]. Available from: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4614-3185-5_51

5 Tucker B. The Flipped Classroom: Online instruction at home frees class time for learning. Educ Next [Internet]. 2012; [cited 2016 Dec 5]; 12(1):82-3. Available from: http://educationnext.org/the-flipped-classroom/

6 Thai NT, De Wever B, Valcke M. The impact of a flipped classroom design on learning performance in higher education: Looking for the best "blend" of lectures and guiding questions with feedback. Comput Educ [Internet]. 2017 Apr; [cited 2016 Dec 5]; 107:113-26. Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131517300039?via%3Dihub

7 Schön DA. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed; 2000.

8 Gillispie V. Using the flipped classroom to bridge the gap to generation Y. Ochsner J [Internet]. 2016; [cited 2017 Oct 10]; 16(1):32-6. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4795497/

9 EDUCAUSE Learning Initiative (ELI). 7 Things you should know about flipped classrooms. 2012. [cited 2016 Oct 19]. Available from: http://net.educause.edu/ir/library/pdf/eli7081.pdf

10 Domínguez LC, Veja NV, Espitia EL, Sanabria AE, Corso C, Serna AM, et al. Impacto de la estrategia de aula invertida en el ambiente de aprendizaje en cirugía: una comparación con la clase magistral. Biomédica [Internet]. 2015; [cited 2017 Oct 10]; 35:513-21. Available from: https://www.revistabiomedica.org/index.php/biomedica/article/viewFile/2640/2939

11 Rui Z, Lian-Rui X, Rong-Zheng Y, Jing Z, Xue-Hong W, Chuan Z. Friend or Foe? Flipped Classroom for Undergraduate Electrocardiogram Learning: a Randomized Controlled Study. BMC Med Educ [Internet]. 2017 Mar; [cited 2017 Oct 10]; 17(1):53. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28270204

12 Novak GM. Just-in-time teaching. New Dir Teach Learn [Internet]. 2011; [cited 2016 Dec 5]; 128:63-73. Available from: http://dx.doi.org/10.1002/tl.469

13 Schuller MC, DaRosa DA, Crandall ML. Using just-in-time teaching and peer instruction in a residency program's core curriculum: enhancing satisfaction, engagement, and retention. Acad Med [Internet]. 2015 Mar; [cited 2017 Oct 10]; 90(3):384-91. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25426736

14 Universidade Federal do Pará. Instituto de Ciências da Saúde. Faculdade de Enfermagem . Projeto pedagógico do curso de graduação em enfermagem. Belém: UFPA; 2008.

15 Rodrigues CCFM, Carvalho DPSRP, Salvador PTCO, Medeiros SM, Menezes RMP, Ferreira Júnior MA, et al. Ensino inovador de enfermagem a partir da perspectiva das epistemologias do Sul. Esc Anna Nery [Internet]. 2016; [cited 2016 Dec 5]; 20(2):384-9. Available from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=127745723026

16 Ministério da Educação (BR). Relatório de Área ENADE 2013: Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes. Enfermagem. Brasília (DF): Ministério da Educação; 2013.

17 Menegaz JC, Backes VMS. Bons professores de enfermagem, medicina e odontologia: Percepção acerca do conhecimento sobre os alunos. Esc Anna Nery [Internet]. 2016; [cited 2016 Dec 5]; 20(2):268-74. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v20n2/1414-8145-ean-20-02-0268.pdf

18 Sayer R, Marshman E, Singh C. Case study evaluating Just-In-Time Teaching and Peer Instruction using clickers in a quantum mechanics course. Phys Rev Phys Educ Res [Internet]. 2016 Jul/Dec; [cited 2016 Dec 5]; 12(2):020133. Available from: https://link.aps.org/doi/10.1103/PhysRevPhysEducRes.12.020133
 


Submetido em:
20/10/2017

Aceito em:
08/02/2018

68248dbba9539518d9793b85 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections