Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0309
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Reflection

Reflective practice and vocational training: theoretical approaches in the field of Health and Nursing

Práctica reflexiva y formación profesional: aproximaciones teóricas en el campo de la Salud y de la Enfermería

Prática reflexiva e formação profissional: aproximações teóricas no campo da Saúde e da Enfermagem

Luciana Netto; Kênia Lara Silva; Marília dos Santos Rua

Downloads: 0
Views: 5

Abstract

Objective: Theoretical reflection that uses Reflexivity as a theoretical reference and its objective is to approach Donald Schön's reflective thinking, interrelating it with the innovative curriculum.

Method: The writings of Schön and other authors who addressed the themes in their works were used.

Results: The innovative curriculum as an expression of dissatisfaction with the fragmentation paradigm may favor reflective practice, since it is necessary to mobilize reflexivity for actions and contexts that are unpredictable in the field of health promotion.

Conclusions: The innovative curriculum favors and is favored by a reflective practice and the development of competencies for the promotion of health.

Implications for practice: The findings apply to the practice of nurses to deal with the conditioning and determinants of the health-disease process.

Keywords

Nursing Philosophy; Health promotion; Curriculum; Problem-Based Learning; Nursing

Resumen

Objetivo: Reflexión teórica que utiliza la Reflexividad como referencial teórico y que tuvo como objetivo aproximar el pensamiento reflexivo de Donald Schön, interrelacionándolo con o currículo innovador.

Método: Fueron utilizados escritos de Schön y de otros autores que abordaron los temas en sus obras.

Resultados: El currículo innovador como expresión de la insatisfacción que se tiene sobre el paradigma de la fragmentación puede favorecer la práctica reflexiva, puesto que en el campo de la promoción de la salud, es necesario movilizar la reflexividad sobre acciones y contextos imprevisibles.

Conclusiones: El currículo innovador favorece y es favorecido por una práctica reflexiva y el desarrollo de competencias para promover la salud.

Implicaciones para la práctica: Los hallazgos se aplican a la práctica del enfermero para lidiar con los condicionantes y determinantes del proceso salud-enfermedad.

Palabras clave

Filosofía en Enfermería; Promoción de la salud; Currículo; Aprendizaje Basado en Problemas; Enfermería

Resumo

Objetivo: Reflexão teórica que utiliza a Reflexividade como referencial teórico e teve por objetivo aproximar o pensamento reflexivo de Donald Schön, interrelacionando-o com o currículo inovador.

Método: Foram utilizados escritos de Schön e de outros autores que abordaram os temas em suas obras.

Resultados: O currículo inovador como expressão da insatisfação ao paradigma da fragmentação pode favorecer a prática reflexiva, visto que, no campo da promoção da saúde, é necessário mobilizar a reflexividade para ações e contextos imprevisíveis.

Conclusões: O currículo inovador favorece e é favorecido por uma prática reflexiva e o desenvolvimento de competências para a promoção da saúde.

Implicações para a prática: Os achados se aplicam à prática do enfermeiro para lidar com os condicionantes e determinantes do processo saúde-doença.

Palavras-chave

Filosofia em Enfermagem; Promoção da saúde; Currículo; Aprendizagem Baseada em Problemas; Enfermagem

Referencias

1 Morin E. A cabeça bem feita: repensar a reforma: reformar o pensamento. 21a ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 2014. 128 p.

2 Velloso MP, Guimarães MBL, Cruz CRR, Neves TCC. Interdisciplinarity and training in the collective health area. Trab Educ Saúde [Internet]. 2016 Jan/Mar; [cited 2018 Jan 16]; 14(1):257-71. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462016000100257

3 Keller-Franco E, Kuntze TD, Costa LSD. Curricular innovation in health professsionals formation. Rev e-Curriculum (São Paulo) [Internet]. 2012 Aug; [cited 2018 Jan 16]; 8(2):1-14. Available from: http://www.uel.br/graduacao/odontologia/portal/pages/arquivos/NDE/INOVAÇÃO%20CURRICULAR%20NA%20FORMAÇÃO%20DOS%20PROFISSIONAIS%20DA%20SAÚDE.pdf

4 Santos SSC, Hammerschmidt KSA. Complexity and the reconnection of interdisciplinary knowledge: contribution of Edgar Morin's thoughts. Rev Bras Enferm [Internet]. 2012 July/Aug; [cited 2018 Jan 16]; 65(4):561-5. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672012000400002

5 Alarcão I. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schön e os programas de formação de professores. Rev Fac Educ [Internet]. 1996 Jul/Dec; [cited 2018 Jan 16]; 22(2):11-42. Available from: http://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/33577

6 Dalla Lana L, Arend Birner J. Um relato de caso sobre a construção e elaboração do portfólio como metodologia avaliativa de aprendizagem. Cienc Enferm [Internet]. 2015; [cited 2018 Jan 16]; 21(3):101-12. Available from: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0717-95532015000300009&script=sci_abstract&tlng=pt

7 Schön DA. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed; 2000.

8 Dillenburg JD, Caetano MR. Pedagogical supervision promoting reflexive practice as an instrument to train teaches in early childhood education. Rev Acadêmica Licencia&acturas [Internet]. 2016; [cited 2018 Jan 17]; 4(1):98-107. Available from: http://www.ieduc.org.br/ojs/index.php/licenciaeacturas/article/view/105

9 Morin E. Introdução ao pensamento complexo. 3a ed. Porto Alegre: Sulina; 2007.

10 Schön DA. Educating the reflective practioner. San Francisco: Jossey-Bass; 1987.

11 Kinsella EA. Professional knowledge and the epistemology of reflective practice. Nurs Philos [Internet]. 2010 Jan; [cited 2018 Jan 16]; 11(1):3-14. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20017878

12 Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Vigilância em Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde (PNPS). Revisão da Portaria MS/GM Nº 687, de 30 de março de 2006. Brasília DF: Ministério da Saúde; 2014.

13 Pereira L, Lopes M, Lugarinho R. Diretrizes curriculares nacionais e níveis de atenção à saúde: como compatibilizar? VII Congresso Nacional da Rede Unida; 2006 Jul 15-18; Curitiba, PR, Brazil [Internet]. [cited 2018 Jan 16]. Available from: http://www.fnepas.org.br/pdf/termo_oficina1.pdf

14 Chiesa AM, Nascimento DDG, Braccialli LAD, Oliveira MAC, Ciampone MHT. Health professionals' education: a significant learning guides by health promotion. Cogitare Enferm [Internet]. 2007 Apr/Jun; [cited 2018 Jan 16]; 12(2):236-40. Available from: http://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/9829/6740

15 Heidmann ITSB, Almeida MCP, Boehs AE, Wosny AM, Monticelli M. Promoção à saúde: trajetória histórica de suas concepções. Texto Context Enferm [Internet]. 2006 Apr/Jun; [cited 2018 Jan 16]; 15(2):352-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072006000200021

16 Braid LMC, Machado MFAS, Aranha AC. State of the art of curriculum research relating to healthcare professional training courses: a survey on articles published between 2005 and 2011. Interface (Botucatu) [Internet]. 2012 Jul/Sep; [cited 2018 Jan 16]; 16(42):679-92. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832012000300008

17 Alves MNT, Marx M, Bezerra MMM, Landim JMM. Pedagogical Methodologies Active in Health Education. Id Line Multidiscip Psychol J Artig [Internet]. 2017 Jan; [cited 2018 Jan 16]; 33(Supl. 2):339-46. Available from: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/download/659/927

18 Anjos DRL, Aguilar-da-Silva RH. Academic Experiences Questionnaire (QVA-R): medical students evaluation in an innovative resume course. Avaliação (Campinas) [Internet]. 2017 Jan/Apr; [cited 2018 Jan 16]; 22(1):105-23. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772017000100105

19 Lima VV. Constructivist spiral: an active learning methodology. Interface (Botucatu) [Internet]. 2017 Apr/Jun; [cited 2018 Jan 16]; 21(61):421-34. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832017000200421&lng=en&tlng=en

20 Fertonani HP, Pires DEP, Biff D, Scherer MDA. The health care model: concepts and challenges for primary health care in Brazil. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2015 Jun; [cited 2015 Sep 15]; 20(6):1869-78. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232015000601869&lng=en&nrm=iso&tlng=en

21 Simon E, Jezine E, Vasconcelos EM, Ribeiro KSQS. Active teaching-learning methodologies and popular education: agreements and disagreements in the context of health professionals' education. Interface (Botucatu) [Internet]. 2014; [cited 2018 Jan 16]; 18(Suppl. 2):1355-64. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832014000601355

22 Costa JRB, Romano VF, Costa RR, Gomes AP, Siqueira-Batista R. Active teaching-learning methodologies: medical students' views of problem-based learning. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2011 Jan/Mar; [cited 2018 Jan 16]; 35(1):13-9. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022011000100003

23 Lima VV. Competência: distintas abordagens e implicações na formação de profissionais de saúde. Interface (Botucatu) [Internet]. 2005; [cited 2018 Jan 16]; 9(17):369-79. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-32832005000200012&script=sci_abstract&tlng=pt

24 Carvalho AT, Almeida ER, Jaime PC. Health conditionalities in the Bolsa Família program - Brazil: an analysis through health professionals. Saúde Soc [Internet]. 2014 Oct/Dec; [cited 2018 Jan 16]; 23(4):1370-82. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902014000401370

25 Silva MJ, Sousa EM, Freitas CL. Nursing education: interface between the curriculum guidelines and content of primary health attention. Rev Bras Enferm [Internet]. 2011 Mar/Apr; [cited 2018 Jan 16]; 64(2):315-21. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672011000200015
 


Submitted date:
12/10/2017

Accepted date:
14/12/2017

682364bba9539520a04a5db8 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections