Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0223
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Perceptions and knowledges about Pediatric Patient safety

Percepciones y saber sobre la seguridad del paciente pediátrico

Percepções e saberes sobre a segurança do Paciente Pediátrico

Marcia do Carmo Gaita; Rosane Teresinha Fontana

Downloads: 0
Views: 2

Abstract

Objectives: To investigate students' conceptions of technical courses on pediatric patient safety; to investigate situations that favour the insecure care in pediatric units and to elaborate a booklet, in order to contribute to the teaching of the safety in the nursing care to the hospitalized child and to the health education to the workers of pediatric units.

Method: Qualitative study based on symbolic interactionism. The data were collected in 2015, through a questionnaire to students from technical schools, complemented by systematic observation in two hospital units, located in the northwest of Rio Grande do Sul and treated by the thematic analysis.

Results: Failures were reported in drug administration and hand hygiene, among others. To improve safety was suggested adequate organization of the work and higher workload of clinical practice.

Conclusion and implications for the practice: Continuing education and more practical classes can help in the construction of knowledge to safe attendance.

Keywords

Patient Safety; Protection Systems for Children; Nursing; Teaching; Learning

Resumen

Objetivos: Investigar concepciones de discentes de cursos técnicos, acerca de la seguridad del paciente pediátrico; averiguar situaciones que favorecen el cuidado inseguro en unidades pediátricas y elaborar una cartilla, de modo a contribuir a la enseñanza de la seguridad en el cuidado de enfermería al niño hospitalizado ya la educación en salud a los trabajadores de unidades pediátricas.

Método: Estudio cualitativo basado en el interacionismo simbólico. Los datos fueron recolectados en 2015, mediante un cuestionario a discentes de escuelas técnicas, complementado por la observación sistemática en dos unidades hospitalarias, localizadas al noroeste de Rio Grande do Sul y tratados por el análisis temático.

Resultados: Se señalaron fallas en la administración de medicamentos y en la higienización de las manos, entre otras. Para mejorar la seguridad se sugirió una organización adecuada del trabajo y una mayor carga horaria de práctica clínica.

Conclusión e implicaciones para la práctica: Educación permanente y más clases prácticas pueden auxiliar en la construcción de saberes a la asistencia segura.

Palabras clave

Seguridad del Paciente; Sistemas de Protección para Niños; Enfermería; Enseñando; Aprendizage

Resumo

Objetivos: Investigar concepções de discentes de cursos técnicos, acerca da segurança do paciente pediátrico; averiguar situações que favorecem o cuidado inseguro em unidades pediátricas e elaborar uma cartilha, de modo a contribuir para o ensino da segurança no cuidado de enfermagem à criança hospitalizada e para a educação em saúde aos trabalhadores de unidades pediátricas.

Método: Estudo qualitativo alicerçado no interacionismo simbólico. Os dados foram coletados em 2015, mediante um questionário à discentes de escolas técnicas, complementado pela observação sistemática em duas unidades hospitalares, localizadas ao Noroeste do Rio Grande do Sul e tratados pela análise temática.

Resultados: Foram apontadas falhas na administração de medicamentos e na higienização das mãos, entre outras. Para melhorar a segurança, foi sugerido organização adequada do trabalho e maior carga horária de prática clínica.

Conclusão e implicações para a prática: Educação permanente e mais aulas práticas podem auxiliar na construção de saberes à assistência segura.

Palavras-chave

Segurança do Paciente; Sistemas de Proteção para Crianças; Enfermagem; Ensino; Aprendizagem

References

1 Ministério da Saúde (BR). Fundação Oswaldo Cruz. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Documento de referência para o Programa Nacional de Segurança do Paciente. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2014.

2 Pedreira MLG. Enfermagem para a segurança do paciente. Acta Paul Enferm [Internet]. 2009;22(4):v-vi. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000400001

3 Andrade PP, Amaral TS, Omizzolo JAE. Segurança do paciente: administração segura de medicamentos. Rev Inova Saúde [Internet]. 2015;4(2):45-60. Available from: http://periodicos.unesc.net/Inovasaude/article/view/1948/0

4 Ministério da Saúde (BR). Portaria Nº 529, de 1º de abril de 2013. Institui o Programa Nacional de Segurança do Paciente (PNSP). Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2013.

5 Wegner W, Pedro ENR. A segurança do paciente nas circunstâncias de cuidado: prevenção de eventos adversos na hospitalização infantil. Rev Latino Am Enferm [Internet]. 2012 May/Jun;20(3):427-34. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692012000300002

6 Ministério da Saúde (BR). Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Boletim Segurança do Paciente e Qualidade em Serviços de Saúde Nº 15: Incidentes Relacionados à Assistência à Saúde 2016. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2016.

7 Predebon CM, Silva SC, Olaves FS, Kantorski KJC, Pedro ENR, Wegner W. Perfil das notificações de incidentes analisados pela comissão de qualidade e segurança pediátrica. In: ANAIS - I Congresso Internacional da Rebraensp. [Internet]. 2016 [cited 2016 Nov 5]. Available from: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/140646/000991213.pdf?sequence=1

8 World Health Organization - WHO. World Alliance for Patient Safety. WHO patient safety curriculum guide: multi-professional edition [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2011. [cited 2015 Dec 8]. Available from: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44641/1/9789241501958_eng.pdf

9 Ministério da Educação (BR). Referenciais Curriculares Nacionais da Educação Profissional de Nível Técnico. Brasília (DF): Ministério da Educação; 2000.

10 Correa AS. Interacionismo simbólico: raízes, críticas e perspectivas atuais. Rev Bras Hist Ciênc Soc [Internet]. 2017 Jun; [cited 2018 Jun 23]; 9(17):176-200. Available from: https://www.rbhcs.com/rbhcs/article/view/343

11 Lobão WM, Menezes IG. Construction and content validation of the scale of predisposition to the occurrence of adverse events. Rev Latino Am Enferm [Internet]. 2012 Jul/Aug;20(4):796-803. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692012000400021

12 Souza LM, Ramos MF, Becker ESS, Meirelles LCS, Monteiro SAO. Adesão dos profissionais de terapia intensiva aos cinco momentos da higienização das mãos. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2015;36(4):21-8. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2015.04.49090

13 Bellissimo-Rodrigues F, Pires D, Zingg W, Pittet D. Role of parents in the promotion of hand hygiene in the paediatric setting: a systematic literature review. J Hosp Infect [Internet]. 2016 Jun;93(2):159-63. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Role+of+parents+in+the+promotion+of+hand+hygiene+in+the+paediatric+setting%3A+a+systematic+literature+review. DOI: 10.1016/j.jhin.2016.02.001

14 Murni I, Duke T, Triasih R, Kinney S, Daley AJ, Soenarto Y . Prevention of nosocomial infections in developing countries, a systematic review. Paediatr Int Child Health [Internet]. 2013 May;33(2):61-78. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23925279. DOI: 10.1179/2046905513Y.0000000054

15 Fontana RT, Wolf J, Rodrigues FCP, Castro LM. Análise documental da mídia escrita sobre eventos adversos ocorridos na prática da enfermagem. Rev Enferm UFPE On Line [Internet]. 2015 May; [cited 2017 Feb 7]; 9(Supl. 4):8103-10. Available from: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/viewFile/10565/11498

16 Vanderbilt AA, Pappada SM, Stein H, Harper D, Papadimos TJ. Increasing patient safety with neonates via handoff communication during delivery: a call for interprofessional health care team training across GME and CME. Adv Med Educ Pract [Internet]. 2017; [cited 2017 Jun 20]; 8:365-7. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28652839. DOI: 10.2147/AMEP.S129674. eCollection 2017

17 Ceradini J, Tozzi AE, D'Argenio P, Bernaschi P, Manuri L, Brusco C, et al. Telemedicine as an effective intervention to improve antibiotic appropriateness prescription and to reduce costs in pediatrics. Ital J Pediatr [Internet]. 2017 Nov 17;43(1):105. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Telemedicine+as+an+effective+intervention+to+improve+antibiotic+appropriateness+prescription+and+to+reduce+costs+in+pediatrics. DOI: 10.1186/s13052-017-0423-3

18 Ministério da Saúde (BR). Resolução da Diretoria Colegiada Nº 50, de 21 de fevereiro de 2002. Dispõe sobre o Regulamento Técnico para planejamento, programação, elaboração e avaliação de projetos físicos de estabelecimentos assistenciais de saúde. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2002.

19 Lee YL, Yip WK, Goh BW, Chiam EP, Ng HP. Fall prevention among children in the presence of caregivers in a pediatric ward: a best practice implementation. Int J Evid Based Healthc [Internet]. 2013 Mar; [cited 2017 Jun 13]; 11(1):33-8. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Fall+prevention+among+children+in+the+presence+of+caregivers+in+a+paediatric+ward%3A+a+best+practice+implementation. DOI: 10.1111/1744-1609.12003

20 Wegner W, Silva MUM, Peres MA, Bandeira LE, Frantz E, Botene DZA, et al. Segurança do paciente no cuidado à criança hospitalizada: evidências para enfermagem pediátrica. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2017 May;38(1):e68020. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472017000100504. DOI: 10.1590/1983-1447.2017.01.68020

21 Cresswell K, Howe A, Steven A, Smith P, Ashcroft D, Fairhurst K, et al. Patient Safety Education Research Group. Patient safety in healthcare preregistration educational curricula: multiple case study-based investigations of eight medicine, nursing, pharmacy and physiotherapy university courses. BMJ Qual Saf [Internet]. 2013 Oct; [cited 2017 Jul 20]; 22(10):843-54. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23728120 DOI: 10.1136/bmjqs-2013-001905

22 Miccas FL, Batista SHSS. Educação permanente em saúde: metassíntese. Rev Saúde Pública [Internet]. 2014;48(1):170-85. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-89102014000100170&script=sci_abstract&tlng=pt. DOI: 10.1590/S0034-8910.2014048004498

23 Echer IC. Elaboração de manuais de orientação para o cuidado em saúde. Rev Latino Am Enferm [Internet]. 2005 Sep/Oct; [cited 2018 Jun 23]; 13(5):754-57. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692005000500022
 


Submitted date:
08/27/2017

Accepted date:
06/24/2018

68249bc9a953951f241b0a67 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections