Teaching of pressure injury prevention and treatment using simulation
La enseñanza de la prevención y el tratamiento de la lesión por presión usando simulación
Ensino de prevenção e tratamento de lesão por pressão utilizando simulação
Alessandra Mazzo; Fernanda Berchelli Girão Miranda; Mateus Henrique Gonçalves Meska; Anaísa Bianchini; Rodrigo Magri Bernardes; Gérson Alves Pereira Junior
Abstract
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Descrever a construção de cenário clínico simulado de alta fidelidade "Assistência de enfermagem ao paciente com lesão por pressão".
Método: Relato de experiência de construção de cenário clinico simulado de alta fidelidade, com base na literatura e Taxonomia de Bloom. Foram considerados objetivos de aprendizagem, material de estudo prévio, fidelidade, caso clínico, recursos necessários, resolução de problemas, validação de aparência e conteúdo, debriefing, avaliação.
Resultados: o cenário incluiu os aspectos cognitivos, psicomotores e afetivos e utilizado role player e a técnica de moulage. Foi avaliado de forma positiva pelos estudantes.
Conclusão: A construção de cenários clínicos simulados planejados, estruturados e validados, aproxima o aprendiz da prática clínica possibilitando o desenvolvimento de competências necessárias para a prevenção e tratamento de lesão por pressão. Implicações para a prática: em cenários clínicos simulados bem delineados aproximam com fidelidade o treino da assistência de enfermagem ao paciente com lesão por pressão.
Palavras-chave
Referências
1 Furukawa PO, Cunha ICKO. [From management competencies to nurse managerial competencies]. Rev Bras Enferm [Internet]. 2010 Nov/Dec; [cited 2017 Nov 8]; 63(6):1061-6. Available from:
2 Morente L, Morales-Asencio J, Veredas FJ. Effectiveness of an e-learning tool for education on pressure ulcer evaluation. J Clin Nurs [Internet]. 2013; [cited 2017 Nov 8]; 23(13-14):2043-52. Available from:
3 Baptista RCN, Martins JCA, Pereira MFCR, Mazzo A. Simulação de Alta-Fidelidade no Curso de Enfermagem: ganhos percebidos pelos estudantes. Rev Enferm Ref [Internet]. 2014 Feb/Mar; [cited 2017 Nov 8]; 4(1):135-44. Available from:
4 Almeida RGS, Mazzo A, Martins JCA, Negri EC, Della Torre BFM, Ventura CAA, et al. Meanings attributed by nurses to ensure the care of critical patients in the light of simulations' premises. Appl Nurs Res [Internet]. 2016 Aug; [cited 2017 Nov 8]; 31:170-4. Available from:
5 Almeida RGS, Mazzo A, Martins JCA, Baptista RCN, Girão FB, Mendes IAC. Validation to Portuguese of the Scale of Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning. Rev Latino Am Enferm [Internet]. 2015 Nov/Dec; [cited 2017 Nov 8]; 23(6):1007-13. Available from:
6 Martins JCA, Mazzo A, Baptista RCN, Coutinho VRD, Godoy S, Mendes IAC, et al. The simulated clinical experience in nursing education: a historical review. Acta Paul Enferm [Internet]. 2012; [cited 2017 Nov 8]; 25(4):619-25. Available from:
7 Oliveira SN, Prado ML, Kempfer SS. Utilização da simulação no ensino da enfermagem: revisão integrativa. Rev Min Enferm [Internet]. 2014 Apr/Jun; [cited 2017 Nov 8]; 18(2):487-504. Available from:
8 Smith-Stoner M. Using moulage to enhance educational instruction. Nurse Educ [Internet]. 2011 Jan/Feb; [cited 2017 Nov 8]; 36(1):21-4. Available from:
9 Caliri MHL, Santos VLCG, Mandelbaum MHS, Costa IG. Classificação das lesões por pressão - consenso NPUAP 2016: adaptada culturalmente para o Brasil. Associação Brasileira de Estomaterapia (SOBEST). Associação Brasileira de Enfermagem em Dermatologia (SOBENDE). São Paulo; 2016. [cited 2017 Nov 8]. Available from:
10 Bernardes RM, Caliri MHL. Pressure ulcer prevalence in emergency hospitals: a cross-sectional study. Online Braz J Nurs [Internet]. 2016 Jun; [cited 2017 Nov 8]; 15(2):236-44. Available from:
11 Ministério da Saúde (BR). Portaria Nº 529, de 1º de abril de 2013. Institui o Programa Nacional de Segurança do Paciente (PNSP). [Internet]. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2013. [cited 2016 Mar 29]. Available from:
12 National Pressure Ulcer Advisory Panel, European Pressure Ulcer Advisory Panel, Pan Pacific Pressure Injury Aliance. Prevention and Treatment of Pressure Ulcers: Clinical Practice Guideline. Washington: NPUAP/EPAUAP/PPPIA; 2014.
13 Palagi S, Severo IM, Menegon DB, Lucena AF. Laser therapy in pressure ulcers: evaluation by the Pressure Ulcer Scale for Healing and Nursing Outcomes Classification. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2015; [cited 2017 Nov 8]; 49(5):820-6. Available from:
14 Martin D, Albensi L, Van Haute S, Froese M, Montgomery M, Lam M, et al. Healthy Skin Wins: a glowing pressure ulcer prevention program that can guide evidence-based practice. Worldviews Evid Based Nurs [Internet]. 2017; [cited 2017 Nov 8]; 1-11. Available from:
15 Rogenski NMB, Kurcgant P. The incidence of pressure ulcers after the implementation of a prevention protocol. Rev Latino Am Enferm [Internet]. 2016 Mar/Apr; [cited 2017 Nov 8]; 20(2):333-9. Available from:
16 Conklin J. A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of Blooms's taxonomy of education objectives. Educ Horiz [Internet]. 2005; [cited 2017 Nov 8]; 83(3):154-9. Available from:
17 Ferraz APCM, Belhot RV. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest Prod [Internet]. 2010; [cited 2017 Nov 8]; 17(2):421-31. Available from:
18 Fabri RP, Mazzo A, Martins JCA, Fonseca AS, Pedersoli CE, Miranda FBG, et al. Construção de um roteiro teórico-prático para simulação clínica. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2017; [cited 2017 Nov 8]; 51:e03218. Available from:
19 Jeffries PR, McNelis AM, Wheeler CA. Simulation as a vehicle for enhancing collaborative practice models. Crit Care Nurs Clin North Am [Internet]. 2008 Dec; [cited 2017 Nov 8]; 20(4):471-80. Available from:
20 Grant JS, Davis LL. Selection and use of content experts for instrument development. Res Nurs Health [Internet]. 1997 Jun; [cited 2017 Nov 8]; 20(3):269-74. Available from:
21 Shinnick MA, Woo M, Horwich TB, Steadman R. Debriefing: The most important component in simulation? Clin Simul Nurs [Internet]. 2011 May; [cited 2017 Nov 8]; 7(3):105-11. Available from:
22 Baptista RCN, Martins JCA, Pereira MFCR, Mazzo A. Student satisfaction with simulated clinical experiences: validation of assessment scale. Rev Latino Am Enferm [Internet]. 2014 Sep/Oct; [cited 2017 Nov 8]; 22(5):709-15. Available from:
23 Hastead JA, Bonnel W, Chamberlain B, Green PM, Hanna KR, Heinrich C, et al. Core competencies of nurse educators with task statements. NLN [Internet]. 2005; [cited 2017 Nov 8]; 8. Available from:
24 Gomez MV, Vieira JE, Scalabrini Neto A. Análise do perfil de professores da área da saúde que usam a simulação como estratégia didática. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2011 Apr/Jun; [cited 2017 Nov 8]; 35(2):157-62. Available from:
25 Reid-Searl K, Eaton A, Vieth L, Happell B. The educator inside the patient: students' insights into the use of high fidelity silicone patient simulation. J Clin Nurs [Internet]. 2011 Oct; [cited 2017 Nov 8]; 20(19-20):2752-60. Available from:
26 Solum EM, Maluwa VM, Tveit B, Severinsson E. Enhancing students' moral competence in practice: Challenges experienced by Malawian nurse teachers. Nurs Ethics [Internet]. 2016 Sep; [cited 2017 Nov 8]; 23(6):685-97. Available from:
27 Mager RF. Preparing instructional objectivesBelmont: Lake Publishers Co; 1984. 136 p.
28 Liaw SY, Koh Y, Dawood R, Kowitlawakul Y, Zhou W, Lau ST. Easing student transition to graduate nurse: a simulated professional learning environment (SIMPLE) for final year student nurses. Nurse Educ Today [Internet]. 2014 Mar; [cited 2017 Nov 8]; 34(3):349-55. Available from:
29 Pywell MJ, Evgeniou E, Highway K, Pitt E, Estela CM. High fidelity, low cost moulage as a valid simulation tool to improve burns education. Burns [Internet]. 2016 Jun; [cited 2017 Nov 8]; 42(4):844-52. Available from:
30 Almeida RGS, Mazzo A, Martins JCA, Coutinho VRD, Jorge BM, Mendes IAC. Validation to Portuguese of the Debriefing Experience Scale. Rev Bras Enferm [Internet]. 2016 Jul/Aug; [cited 2017 Nov 8]; 69(4):705-11. Available from:
31 Coutinho VRD, Martins JCA, Pereira M. Structured debriefing in nursing simulation: students' Perceptions. J Nurse Educ Pract [Internet]. 2016; [cited 2017 Nov 8]; 6(9):127-34. Available from:
32 Moura ECC, Caliri MHL. Simulação para desenvolvimento da competência clínica de avaliação de risco para úlcera por pressão. Acta Paul Enferm [Internet]. 2013; [cited 2017 Nov 8]; 26(4):369-75. Available from:
Submetido em:
28/06/2017
Aceito em:
23/09/2017