Theoretical-practical acquisition of topics relevant to patient safety: dilemmas in the training of nursesa
Adquisición teórico-práctico de tópicos relevantes sobre seguridad del paciente: dilemas en la formación de enfermeros
Aquisição teórico-prática de tópicos relevantes à segurança do paciente: dilemas na formação de enfermeiros
Lucas Lazarini Bim; Felipe Lazarini Bim; Andrea Mara Bernardes da Silva; Alvaro Francisco Lopes de Sousa; Paula Regina de Souza Hermann; Denise de Andrade; Vanderlei José Hass
Abstract
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Investigar conteúdos relacionados à segurança do paciente, contemplados nos currículos de cursos de graduação em Enfermagem de duas Instituições de Ensino Superior brasileiras.
Método: Estudo descritivo, tipo survey, realizado com 119 alunos de cursos de Enfermagem (Licenciatura e Bacharelado), no período de agosto a setembro de 2016. Os tópicos investigados foram baseados no Patient safety curriculum guide: multi-professional edition. De posse dos dados, realizaram-se análises univariadas e bivariadas.
Resultados: Dos 46 conteúdos investigados no questionário, dois tiveram escores elevados de não obtenção em atividades teóricas e/ou práticas, que são: "Cultura de culpa" e "Infecção comunitária". Alunos da Licenciatura e Bacharelado referiram maior aquisição em aulas teóricas (p = 0,012), enquanto os do Bacharelado atribuíram de forma equivalente teoria e prática (p = 0,013).
Conclusão: Os conteúdos estiveram contemplados, em sua maioria, na abordagem teórica e prática, ao menos uma vez no decorrer do curso. No entanto, quando se tratou de conteúdos ligados a aspectos socioculturais relacionados à segurança do paciente registraram-se escores menores.
Palavras-chave
Referencias
1 Singh H, Sittig DF. Measuring and improving patient safety through health information technology: The Health IT Safety Framework. BMJ Qual Saf [Internet]. 2016 April; [cited 2017 May 5]; 25(4):226-32. Available from:
2 Duarte SCM, Stipp MAC, Silva MM, Oliveira FT. Adverse events and safety in nursing care. Rev Bras Enferm [Internet]. 2015 Jan; [cited 2017 May 5]; 68(1):144-54. Available from:
3 Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS, eds. To err is human: building a safer health system. Washington (DC): National Academy Press; [Internet]. 2000. Available from:
4 James JT. A new, evidence-based estimate of patient harms associated with hospital care. J Patient Saf [Internet]. 2013 Sep; [cited 2017 May 5]; 9(3):122-8. Available from:
5 Couto RC, Pedrosa TMG, Rosa MB. Instituto de Estudos de Saúde Suplementar - IESS. Erros acontecem: A força da transparência no enfrentamento dos eventos adversos assistenciais em pacientes hospitalizados. Belo Horizonte; 2016. Available from:
6 Rosse Fv, Bruijne M, Suurmond J, Essink-Bot ML, Wagner C. Language barriers and patient safety risks in hospital care: A mixed methods study. Int J Nurs Stud [Internet]. 2016 Feb; [cited 2017 May 5]; 54:45-53. Available from:
7 Ministério da Saúde (BR). Portaria Nº 529, de 1º de Abril de 2013: Institui o Programa Nacional de Segurança do Paciente (PNSP). Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2013. [Internet]. 2013 Apr; [cited 2017 Jul 18]. Available from:
8 World Health Organization - WHO. Patient safety curriculum guide: multi-professional edition [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2011 [cited 2013 Jul 31]. Available from:
9 Li Q. A novel Likert scale based on fuzzy sets theory. Expert Syst Appl [Internet]. 2013 April; [cited 2017 May 5]; 40(5):1609-18. Available from:
10 Bohomol E, Cunha ICKO. Teaching patient safety in the medical undergraduate program at the Universidade Federal de São Paulo. Einstein (São Paulo) [Internet]. 2015 Jan; [cited 2017 May 5]; 13(1):7-13. Available from:
11 Paese F, Sasso GTMD. Patient safety culture in primary health care. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2013 Abr/Jun; [cited 2017 May 5]; 22(2):302-10. Available from:
12 Doyle P, VanDenKerkhof EG, Edge DS, Ginsburg L, Goldstein DH. Self-reported patient safety competence among Canadian medical students and postgraduate trainees: a cross-sectional survey. BMJ Qual Saf [Internet]. 2015 Feb; [cited 2017 May 5]; 24(2):135-41. Available from:
13 Tregunno D, Ginsburg L, Clarke B, Norton P. Integrating patient safety into health professionals' curricula: a qualitative study of medical, nursing and pharmacy faculty perspectives. BMJ Qual Saf [Internet]. 2014 Aug; [cited 2017 May 5]; 23(3):257-64. Available from:
14 Wong BM, Etchells EE, Kuper A, Levinson W, Shojania KG. Teaching quality improvement and patient safety to trainees: a systematic review. Acad Med [Internet]. 2010 Aug; [cited 2017 May 5]; 85(9):1425-39. Available from:
15 Sousa AFL, Queiroz AAFLN, Oliveira LB, Valle ARMC, Moura MEB. Social representations of community-acquired infection by primary care professionals. Acta Paul Enferm [Internet]. 2015 Aug; [cited 2017 May 5]; 28(5):454-9. Available from:
16 Valle ARMC, Andrade D, Sousa AFL, Carvalho PRM. Infection prevention and control in households: nursing challenges and implications. Acta Paul Enferm [Internet]. 2016 Apr; [cited 2017 May 5]; 29(2):239-44. Available from:
17 Shang J, Ma C, Poghosyan L, Dowding D, Stone P. The prevalence of infections and patient risk factors in home health care: a systematic review. Am J Infect Control [Internet]. 2014; [cited 2017 May 5]; 42(5):479-84. Available from:
18 Brusaferro S, Arnoldo L, Cattani G, Fabbro E, Cookson B, Gallagher G, et al. Harmonizing and supporting infection control training in Europe. J Hosp Infect [Internet]. 2015; [cited 2017 May 5]; 89(4):351-6. Available from:
Submitted date:
05/05/2017
Accepted date:
17/05/2017