Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2016-0356
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

The process of knowledge transference: a matter concerning of teaching of psychiatric nursing

El proceso de transferencia de conocimiento: una cuestión acerca de la enseñanza de la enfermería psiquiátrica

O processo de transferência de conhecimento: uma questão sobre o ensino de enfermagem psiquiátrica

Laís de Mello Santos; Rosane Mara Pontes de Oliveira; Virgínia Faria Damásio Dutra; Isaura Setenta Porto

Downloads: 0
Views: 5

Abstract

Objectives: To identify the strategies used by teachers to share the contents of Psychiatric Nursing and Mental Health; to describe the stages of knowledge sharing in light of the knowledge transfer process.

Method: Qualitative, descriptive-exploratory research of the case study type, carried out with six teachers and 23 students, data production was by semi-structured interview and focus group. For the data analysis, the SECI knowledge conversion model was used: socialization, externalization, combination and internalization.

Results: Teachers made socialization and externalization, but did not make clear the assessment and teaching-learning strategies. The combination was completed, but the internalization was unfinished, despite suggesting an attempt to reach it.

Conclusion: The feasibility and applicability of the knowledge transfer process to the teaching of Psychiatric Nursing were confirmed.

Keywords

Knowledge; Teaching; Mental Health; Psychiatry Nursing; Learning

Resumen

Objetivos: Identificar las estrategias utilizadas por los maestros para compartir el contenido de Enfermería Psiquiátrica y Salud Mental; describir los pasos de la puesta en común de los conocimientos a la luz del proceso de transferencia de conocimientos.

Método: Cualitativa, descriptiva y exploratorio, estudio de caso, realizado con seis profesores y 23 estudiantes, la producción de datos era por medio de entrevistas semi-estructuradas y grupos focales. Para el análisis de datos se utilizó el modelo SECI de conversión del conocimiento: la socialización, exteriorización, combinación e interiorización.

Resultados: Los maestros efectúan la socialización y la externalización, pero no hacen las estrategias de evaluación y de enseñanza-aprendizaje claros. La combinación se terminó, pero la internalización demostró ser sin terminar, a pesar de sugerir un intento de llegar a él.

Conclusión: Viabilidad y la aplicabilidad del proceso de transferencia de conocimientos a la enseñanza de la enfermería psiquiátrica han sido probados.

Palabras clave

Conocimiento; Educación; La Salud Mental; Enfermería Psiquiátrica; Aprender

Resumo

Objetivos: Identificar as estratégias utilizadas pelos docentes para compartilhar os conteúdos de Enfermagem Psiquiátrica e de Saúde Mental; descrever as etapas do compartilhamento de saberes à luz do processo de transferência do conhecimento.

Método: Pesquisa qualitativa, descritivo-exploratório do tipo estudo de caso, realizado com seis docentes e 23 discentes, a produção dos dados se deu por entrevista semiestruturada e grupo focal. Para a análise dos dados foi utilizado o modelo SECI de conversão do conhecimento: socialização, externalização, combinação e internalização.

Resultados: Os docentes efetuaram a socialização e a externalização, mas não deixam claro a avaliação e as estratégias de ensino-aprendizagem. A combinação foi concretizada, mas a internalização demonstrou-se inacabada, apesar de sugerir uma tentativa de alcança-la.

Conclusão: A viabilidade e a aplicabilidade do processo de transferência de conhecimento para o ensino de Enfermagem Psiquiátrica foram comprovadas.

Palavras-chave

Conhecimento; Ensino; Saúde Mental; Enfermagem Psiquiátrica; Aprendizado

Referências

1 Oguiso T, Freitas GF. Care - The Essence of the Nursing Professional Identity. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2016 Apr; [cited 2017 Jan 19]; 50(2):188-193. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342016000200188&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420160000200001

2 Pacheco ASV, Rissi M, Ferreira JMC, Nakayama MK. Dimensionamento do Sistema de Transferência de conhecimento científico e tecnológico do Socius/ISEG, da Universidade Técnica de Lisboa. GUAL [Internet]. 2011 set/dec; [cited 2017 Jan 19]; 4(3): 103-125. Available from: https://periodicos.ufsc.br/index.php/gual/article/view/1983-4535.2011v4n3p103/21982. http://dx.doi.org/10.5007/1983-4535.2011v4n3p103

3 Nonaka I, Takeuchi H. Criação de Conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. 4ª ed. Rio de Janeiro: Campus; 1997. 358p.

4 Cunha AJM, Ferreira MAT. Transferência de conhecimento em empresas multinacionais estudo de caso na indústria de papel. Perspec Ciênc Inform [Internet]. 2011 abr; [cited 2017 Jan 19]; 16(4):95-118. Available from: http://www.scielo.br/pdf/pci/v16n4/v16n4a08. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-99362011000400008

5 Rodrigues J, Pinho LB, Spricigo JS, Santos SMA. Uso da criatividade e da tecnologia no ensino da crise em enfermagem psiquiátrica e saúde mental. SMAD, Rev Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog [Internet]. 2010 Jan; [cited 2017 Jan 19]; 6(1):1-19. Available from: http://www.revistas.usp.br/smad/article/view/38708/41559. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1806-6976.v6i1p1-19

6 Pereira EC, Costa-Rosa A. Problematizando a Reforma Psiquiátrica na atualidade: a saúde mental como campo da práxis. Saude Soc [Internet]. 2012 dez; [cited 2017 Jan 19]; 21(4):1035-43. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902012000400020&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902012000400020

7 Guimarães AN, Borba LO, Larocca LM, Maftum MA. Mental health treatment according to the asylum model (1960 to 2000): nursing professionals' statements. Texto Contexto - Enferm [Internet]. 2013 Jun; [cited 2017 Jan 19]; 22(2):361-9. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072013000200012&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072013000200012

8 Magnago C, Tavares CMM. O ensino de enfermagem psiquiátrica nas Universidades Públicas do Estado do Rio de Janeiro. Rev Eletr Enf [Internet]. 2012 jan/mar; [cited 2017 Jan 19]; 14(1):50-8. Available from: https://www.fen.ufg.br/fen_revista/v14/n1/pdf/v14n1a06.pdf. http://dx.doi.org/10.5216/ree.v14i1.10626

9 Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011. 229p.

10 Cortes JM, Kantorski LP, Barros S, Antonacci MH, Chiavagatti FG, Willrich JQ. Saberes e fazeres que integram o ensino de enfermagem psiquiátrica na perspectiva de enfermeiros docentes. Rev Portug Enferm Saúde Mental [Internet]. 2014 dez; [cited 2017 Jan 19]; (12):34-42. Available from: http://www.scielo.mec.pt/pdf/rpesm/n12/n12a05.pdf

11 Lucchese R, Castro P, Ba S, Rosalem V, Silva A, Andrade M, et al. Professional knowledge in primary health care of the person/family in mental distress: Le Boterf perspective. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2014 Dec; [cited 2017 Jan 20]; 48(spe2):123-31. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342014000800123&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420140000800019

12 Mazzioni S. As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: concepções de alunos e professores de ciências contábeis. Rev Eletr Administr Turismo-ReaT [Internet]. 2013 Jan/Jun; [cited 2017 Jan 20]; 2(1):93-109. Available from: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/AT/article/view/1426/2338

13 Backes VMS, Moyá JLM, Prado ML. The construction process of pedagogical knowledge among nursing professors. Rev Latino-Am Enfermagem [Internet]. 2011 Apr; [cited 2017 Jan 20]; 19(2):421-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692011000200026&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692011000200026

14 Barros S, Claro HG. The teaching-learning process in mental health: the student's perspective about psychosocial rehabilitation and citizenship. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2011 Dec; [cited 2016 Jul 30]; 45(3):698-707. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000300022&lng=en&nrm=iso. http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000300022

15 Viera MM. Educação e Novas Tecnologias: o papel do professor nesse cenário de inovações. Rev Esp Acad [internet]. 2011; [cited 2016 Jul 30]; 11(129):95-102. Available from: http://ojs.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/viewFile/14359/8641

16 Freire P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários a prática educativa. 15ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 2000. 144p.

17 Benito GAV, Tristão KM, Paula ACSF, Santos MA, Ataide LJ, Lima RCD. Desenvolvimento de competências gerais durante o estágio supervisionado. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2012 fev; [cited 2017 Jan 20]; 65(1):172-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672012000100025&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672012000100025

18 Fuillerat NP. Enfermería Basada en Evidencia y Transferencia de Conocimiento. Index Enferm [Internet]. 2015 Jun; [cited 2016 Nov 20]; 24(1-2):5-6. Available from: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532015000200012. http://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962015000100001

19 Lapeña-Moñux YR, Cibanal-Juan L, Orts-Cortés MI, Maciá-Soler ML, Palacios-Ceña D. Nurses' experiences working with nursing students in a hospital: a phenomenological enquiry. Rev Latino-Am Enfermagem [Internet]. 2016 Jul; [cited 2016 Aug 02]; 24:e2788. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692016000100352&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.1242.2788

20 Lagos-Garrido ME, Paravic-Klijn T. Generación, difusión y transferencia del conocimiento de enfermería a la práctica del cuidado. Cienc Enferm [Internet]. 2015 ago; [cited 2016 Nov 20]; 21(2):127-34. Available from: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532015000200012&lng=es. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532015000200012
 


Submetido em:
02/12/2016

Aceito em:
03/02/2017

6827421ca9539537735a4654 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections