Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2016-0329
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Learning through research: from teaching science to the sphere of nursing carea

Aprendizaje a través de la investigación: desde la enseñanza de la ciencia al campo asistencial de la enfermería

Aprender pela pesquisa: do ensino da ciência ao campo assistencial da enfermagem

Ítalo Rodolfo Silva; Joséte Luzia Leite; Maria Auxiliadora Trevizan; Isabel Amélia Costa Mendes; Thiago Privado da Silva; Silvia Maria de Sá Basílio Lins

Downloads: 0
Views: 7

Abstract

Objective: To understand the connections established between the teaching of research in undergraduate school and reflections on the context of nursing care based on the meanings assigned by nurses and undergraduate nursing students.

Method: Qualitative research, the theoretical and methodological frameworks of which were Complexity Theory and Grounded Theory. Sixteen nurses and nine undergraduate nursing students participated. Data were collected through semi-structured interviews.

Results: The study revealed that aspects that structure and maintain the scientific practice of nurses are connected with the teaching of nursing in undergraduate school. The transversality of teaching of research and strategies adopted by professors influence this process.

Conclusion: In the nursing field, learning through research requires strategies that contextualize research within the context of care delivery, so that students perceive science as an element that structures their profession. For that, research should be a non-linear, transversal procedure that takes place over the course of the undergraduate program.

Keywords

Nursing; Science; Knowledge Management

Resumen

Objetivo: Comprender las conexiones entre la enseñanza de la investigación en la graduación y sus impactos en el contexto asistencial de enfermería a partir de los significados atribuidos por enfermeras y estudiantes universitarios de enfermería.

Método: Investigación cualitativa cuyos referenciales teórico y metodológico fueron, respectivamente, la Teoría de la Complejidad y la Teoría Fundamentada en Datos. Participaron 16 enfermeras y nueve estudiantes, con recolección de datos por entrevista semiestructurada.

Resultados: Los puntos estructurales y mantenedores de la práctica científica del enfermero presentan conexiones con la enseñanza de la investigación a nivel universitario. Impactan la transversalidad de la enseñanza y las estrategias adoptadas por los profesores.

Conclusión: En la enfermería, el aprendizaje mediante la investigación necesita estrategias que contextualicen investigación con realidad asistencial, para que los estudiantes perciban la ciencia como elemento estructurante de su profesión. Así, la investigación debe ser procesual, no linear, transversal en el curso de graduación.

Palabras clave

Enfermería; Ciencia; Gestión del Conocimiento  

Resumo

Objetivo: Compreender as conexões entre o ensino da pesquisa na graduação e os reflexos no contexto assistencial da enfermagem, a partir dos significados atribuídos por enfermeiros e estudantes universitários de enfermagem.

Método: Pesquisa qualitativa cujos referenciais teórico e metodológico foram, respectivamente, a Teoria da Complexidade e a Teoria Fundamentada nos Dados. Participaram 16 enfermeiros e nove graduandos em enfermagem. A técnica de coleta de dados foi a entrevista semiestruturada.

Resultados: O estudo revelou que pontos estruturantes e mantenedores da prática científica do enfermeiro apresentam conexões com o ensino da pesquisa na graduação. Nesse processo, influenciam a transversalidade do ensino da pesquisa e as estratégias adotadas pelos professores.

Conclusão: Na enfermagem, o aprender pela pesquisa requer estratégias que contextualizem pesquisa com a realidade assistencial, de modo que o estudante perceba a ciência como elemento estruturante de sua profissão. Para tanto, a pesquisa deverá ser processual, não-linear, transversal no decurso da graduação.

Palavras-chave

Enfermagem; Ciência; Gestão do Conhecimento

Referências

1 Kahn M. A cooperação dos BRICS na ciência, tecnologia e inovação: retórica e realidades. Contexto Int [Internet]. 2015; [cited 2016 Jun 20]; 37(1):185-2013. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-85292015000100185&script=sci_abstract&tlng=pt. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-85292015000100006

2 Schveitzer MC, Backes VMS, Prado ML, Lino MM, Ferraz F. Grupos de pesquisa em educação em enfermagem: linhas de pesquisa e produção científica em três regiões do Brasil. Rev Bras Enferm [Internet]. 2012 Mar/Apr; [cited 2015 Sep 12]; 65(2):332-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672012000200020&lng=en&nrm=iso. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672012000200020

3 Carvalho V. Sobre os constructos epistemológicos nas ciências - uma contribuição para a enfermagem. In: Carvalho V, org. Para uma epistemologia da enfermagem: tópicos de crítica e contribuição. Rio de Janeiro: UFRJ/EEAN; 2013. p. 259-79.

4 Backes DS, Grando MK, Gracioli MSA, Pereira ADA, Colomé JS, Gehlen LH. Vivência teórico-prática inovadora no ensino de enfermagem. Esc Anna Nery [Internet]. 2012 Sep; [cited 2015 Jan 18]; 16(3):597-602. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000300024. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452012000300024

5 Koerich MHAL, Vieira RHG, Silva DE, Erdmann AL, Meirelles BHS. Produção tecnológica Brasileira na área de enfermagem: avanços e desafios. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2011 Dec; [cited 2014 Feb 12];32(4):736-46. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472011000400014&lng=en&nrm=iso. http://dx.doi.org/10.1590/S1983-14472011000400014

6 Demo P. Aprender como autor. São Paulo: Atlas; 2015. 208 p.

7 Bachelard G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto; 1996. 316 p.

8 Scochi CGS, Munari DB, Gelbcke FL, Ferreira MA. The challenges and strategies from graduate programs innursing for the dissemination of scientific production at international journals. Esc Anna Nery [Internet]. 2014 Jan/Mar; [cited 2015 Jun 2]; 18(1):5-6. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-81452014000100005&script=sci_arttext&tlng=en. http://dx.doi.org/ 10.5935/1414-8145.20140001

9 Piexak DR, Balem JGT, Silveira RS, Fernandes GFM, Lunardi VL, Backes DE. A percepção de estudantes da primeira série de um curso de graduação em enfermagem acerca da pesquisa. Esc Anna Nery [Internet]. 2013 Jan/Mar; [cited 2014 Nov 8]; 17(1):68-72. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452013000100010&lng=en&nrm=iso. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452013000100010

10 Pires AS, Souza NVDO, Penna LHG, Tavares KFA, D'oliveira CAFB, Almeida CM. The nursing training at the undergraduate: a integrative literature review. Rev Enferm UERJ [Internet]. 2014; [cited 2014 Jun 21]; 22(5):705-11. Available from: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/11206/12314. http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2014.11206

11 Maltagliati LV, Goldenberg P. O lugar da pesquisa na reorganização curricular em odontologia: desafios de origem para um debate atual. Saúde Soc [Internet]. 2011 Apr/Jun; [cited 2014 Sep 23]; 20(2):436-46. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902011000200015&lng=en&nrm=iso. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902011000200015

12 Tassigny MM, Brasil MVO. Pesquisa na graduação de administração: mediação necessária ao processo ensino-aprendizagem. Rev GUAL [Internet]. 2012 Aug; [cited 2015 May 7]; 5(2):158-73. Available from: https://periodicos.ufsc.br/index.php/gual/article/view/1983-4535.2012v5n2p158. http://dx.doi.org/10.5007/1983-4535.2012v5n2p158

13 Mick J. Nurse interns' experience with participation in the evidence-basead pratice project requirement of a nursing internship Program. Nurse Educ [Internet]. 2014 Mar/Apr; [cited 2015 Mar 28]; 39(2):54-5. Available from: http://www.nursingcenter.com/journalarticle?Article_ID=1699303

14 Almeida RC, Chaves M. Empreendedorismo como escopo de diretrizes políticas da União Europeia no âmbito do ensino superior. Educ Pesqui [Internet]. 2015; [cited 2015 Sep 28]; 41(2):513-26. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022015000200513&script=sci_abstract&tlng=pt. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022015041779

15 Morin E. Ciência com consciência. 13ª ed. Rio de Janeiro: Betrand; 2010. 350 p.

16 Strauss AL, Corbin J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. 2ª ed. Porto Alegre: Artmed; 2008. 288 p.

17 Demo P. Olhar do educador e novas tecnologias. Bol Téc Senac [Internet]. 2011 Mai/Aug; [cited 2014 Aug 5]; 37(2):15-25. Available from http://www.bts.senac.br/index.php/bts/article/view/190

18 Erdmann AL, Leite JL, Nascimento KC, Lanzoni GMM. Vislumbrando a iniciação científica a partir das orientadoras de bolsistas da Enfermagem. Rev Bras Enferm [Internet]. 2011 Mar/Apr; [cited 2015 Jun 20]; 64(2):261-7. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v64n2/a07v64n2.pdf. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000200007

19 Andrade AC, Dal Ben LW, Sanna MC. Entrepreneurship in nursing: overview of companies in the state of São Paulo. Rev Bras Enferm [Internet]. 2015 Jan/Feb; [cited 2015 Sep 14]; 68(1):40-4. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v68n1/en_0034-7167-reben-68-01-0040.pdf. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2015680106p

20 Tôrres JJM, Góis CWL. Organização fractal: um modelo e sugestões para gestão. Rev Ciênc Admin [Internet]. 2011 Sep/Dec; [cited 2015 Jul 10]; 17(3):593-620. Available from: https://www.unifor.br/images/pdfs/cca/v17_n3_artigo1.pdf

21 Rocha EMOR, Nunes BMVT. Expansão dos cursos de graduação em enfermagem: estudo no Piauí. Rev Bras Enferm [Internet]. 2013 May/Jun; [cited 2014 Sep 2]; 66(3):391-98. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672013000300014. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000300014

22 Tavares MA. Trabalho docente na universidade pública: uma reflexão sobre o produtivismo acadêmico na contemporaneidade. Argumentum [Internet]. 2011 Jun/Jul; [cited 2015 Aug 5]; 3(1):238-50. Available from: http://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/1175/1044

23 Féres-Carneiro T. Departamento de Psicologia da PUC-Rio: 60 anos de formação e produção de conhecimento. Psicol Clin [Internet]. 2013 Jan/Jun; [cited 2015 Aug 5]; 25(2):233-46. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652013000200014. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-56652013000200014

24 Christensen CM, Eyring HJ. The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education From the Inside Out. San Francisco: Jossey-Bass; 2011. 512 p.

25 Freitas PH, Colomé JS, Carpes AD, Backes DS, Beck CLC. Repercussions of the program for education through work for health (pet-health) in the training of students from the health area. Esc Anna Nery [Internet]. 2013 Jul/Aug; [cited 2015 Aug 5]; 17(3):496-504. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-81452013000300496&script=sci_arttext&tlng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452013000300013

26 Peterson MH, Barnason S, Donnelly B, Hill K, Milley H, Riggs L, et al. Choosing the best evidence to guide clinical practice: application of AACN levels of evidence. Crit Care Nurse. [Internet]. 2014 Apr; [cited 2015 Aug 5]; 34(2):58-68. Available from: http://ccn.aacnjournals.org/content/34/2/58.long. http://dx.doi.org/ 10.4037/ccn2014411

27 Stein KF. Research: an essential (but perhaps underutilized) component to effective psychiatric mental health nursing practice. J Am Psychiatr Nusses Assoc. [Internet]. 2014 Jan/Feb; [cited 2015 Aug 5]; 20(1):29-30. Available from: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1078390313520134. http://dx.doi.org/10.1177/1078390313520134
 


Submetido em:
06/11/2016

Aceito em:
15/03/2017

68277ab5a9539550c03c6c13 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections